Siirry pääsisältöön

Rouva Juliste

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija

Muoto koskettaa ainoastaan silmän verkkokalvoa, idea tunkeutuu ihmiseen – päähän ja sydämeen. Tämä kuulun ranskalaisen julistetaiteilijan Raymond Savignacin ajatus julisteen ainutlaatuisesta voimasta vangita silmänräpäys ja lyödä katsoja ällikällä johdatti sekä Helmiriitta Honkasen taiteilijan- että tutkijantyötä. Hän ansaitsee arvonimen Suomen Rouva Juliste.

Helmiriitta Honkanen kävi Taideteollisen keskuskoulun graafillisen kurssin ja valmistui sieltä 1945. Hän aloitti kuvittajana, mutta uran suunnan määräsi lopulta vuonna 1961 alkanut työ Osuusliike Elannon mainososastolla. Hän suunnitteli mainoksia, näyteikkunoiden katseenvangitsijoita ja julisteita sekä taittoi Elanto-lehteä esikuvanaan ennen kaikkea vastaava ruotsalainen lehti Vi.

Helmiriitta Honkanen, 1962: Kaakku äidille. Serigrafia. Elanto. Kuva: Tiina Rekola.

Aatteellisen osuuskauppaliikkeen tavoitteena oli kotien hyvinvointi, ja se kohdisti toimintansa ja viestinsä paljolti naisiin, perheenäiteihin. Elannon julisteet ovat kodikkaita, elämäniloisia, lämpimiä ja hauskoja, aiheina tavallisesti arjen askareet, suomalainen ruokapöytä ja lapset. Helmiriitta Honkasen Elanto-julisteet ovat vielä vanhaa kunnon julistetaidetta, ja ne noteerattiin myös esimerkiksi Brnon ja Varsovan julistenäyttelyissä. Milanon Triennalessa 1968 hän oli yksi julistesarjan kultamitalisteista.

Pian tuli muutos. 1970-luvun taitteessa Elannon myymälämainonta väheni, ikkunasomisteet lopetettiin ja julisteet korvattiin hintalapulla, huopakynällä tehdyllä ”hätäväsällä”, kuten Helmiriitta Honkanen uudet tuulet kuvasi. Idean leimahdus ja oivalluksen riemu kutistuivat nopeasti kyhätyksi tuotekuvaksi hintatietoineen.

Elannon mainontaa ulkoistettiin, henkilökuntaa vähennettiin ja Helmiriitta Honkanen pantiin siivoamaan Elannon ullakkoa. Sinne hänet unohdettiin kolmeksi vuodeksi, kunnes hän joutui ennenaikaiselle eläkkeelle.

Ullakolla oli kuitenkin huikea aarre, Elannon mainostuotanto lähes seitsemältä vuosikymmeneltä. Graafikossa heräsi tutkija.

Helmiriitta Honkanen, 1962: Kynttilät syttyvät. Serigrafia. Elanto. Kuva: Tiina Rekola.

Helmiriitta Honkanen alkoi selvittää Elanto-aineistoa, sitten muita arkistoja. Varsinaisen herätyksen hän sai Helsingin yliopiston kirjaston varastossa Urajärvellä. Siellä hän kävi viikossa läpi noin 20 000 julistetta. Hänen käsityksensä suomalaisten julisteiden historiasta, taiteellisesta tasosta ja säilyneestä määrästä muuttui kokonaan. Alue oli lähes kartoittamaton, kukaan ei ollut tutkinut suomalaisia julisteita näin kokonaisvaltaisesti ennen Helmiriitta Honkasta.

Tuloksena oli valtava inventointi, joka ulottui alan alkuvaiheista vuoteen 1960. Helmiriitta Honkanen haastatteli sitä varten vanhoja graafikoita, selvitti käsialoja, tyylejä, signeerauksia ja tutki painotekniikoita. Vuonna 1983 hän julkaisi työnsä kirjassa Placatista julisteeksi. Samalla hän suoritti vanhassa opinahjossaan ensin taiteen kandidaatin, sitten taiteen maisterin tutkinnon.

Tutkijan ja taiteilijan työ kulkivat sittemmin rinta rinnan: Helmiriitta Honkasen tuotanto sisältää satoja julisteita ja ex libriksiä, käyttögrafiikan historiaa käsitteleviä teoksia ja artikkeleita. Myöhemmin hän omistautui vapaalle taiteelle.

Helmiriitta Honkanen, 1975: Naisten vuosi. Ristipisto kankaalle. Kuva: Tiina Rekola.

Helmiriitta Honkanen oli aikanaan yksi harvoja naispuolisia graafikoita miesvaltaisella mainosalalla. Monialaisuuden ja sukupuolesta piittaamattoman roolimallin hän lienee saanut kotoaan. Hänen äitinsä Salme Setälä oli kirjailija ja ensimmäisiä arkkitehdin koulutuksen saaneita naisia Suomessa, äidinäiti Helmi Krohn oli kirjailija, kääntäjä ja kriitikko. Äidinisä oli kielentutkija ja poliitikko E. N. Setälä.

Salme Setälän suunnittelema mökki Päijänteen rannalla Vääksyssä oli Helmiriitta Honkasen kesäinen tukikohta. Matkoillaan Helsingistä Asikkalaan hän usein pysähtyi Lahdessa ja pistäytyi museossa. Hänellä oli aina tuomisinaan vihjeitä uusista arkistolöydöistä, julistehankintaehdotuksia, tutkimusaiheita ja loppumaton määrä kertomuksia mainonnan kultaisista vuosikymmenistä ja taiteilijoista. Helmiriitta Honkanen oli monin tavoin muovaamassa Lahden julistemuseon kokoelmaa ja julistetutkimusta sen alkuaikoina.

Helmiriitta Honkanen kuoli 14.12.2018 Kaunialassa 98-vuotiaana. Lahden kaupunginmuseo kunnioittaa tutkijan, graafikon ja hyväntekijänsä muistoa.

Lähteet:
Honkanen, Helmiriitta 1983. Placatista julisteeksi. Suomalaisen julistetaiteen historiaa kirjapainotaidon alusta vuoteen 1960. Keuruu.
Honkanen, Helmiriitta 1994. Vanha rakas Elanto. Elannon mainoksen historiaa 1905–1978. Lahden julistemuseon julkaisu n:o 8. Kerava. 
Pöppönen, Hannu, ”Kuvien parissa koko elämä”, Helsingin Sanomat 8.10.2010.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Andelinin perhe – tarina sukualbumien sivuilta

Lahden museoiden kuvakokoelmiin on tullut sadan toimintavuoden aikana monen lahtelaisen suvun valokuvia, albumeja ja arkistoaineistoa. Kokonaisuuksia käsitellessä herää kysymys, miksi jonkin suvun kuvat ja asiakirjat ovat päätyneet museoon. Miksi niitä ei ole pidetty suvulla? Ensiksi on todettava, että on henkilöitä, jotka ovat tietoisesti halunneet lahjoittaa sukukuvansa museolle. On myös tapauksia, että aineisto on saattanut löytyä kiinteistökaupan jälkeen ullakolta ja uudet omistajat ovat lahjoittaneet tuntemattomien ihmisten kuvat museolle. Joskus suvun aineisto on saattanut jäädä henkilölle, jolla ei ole ollut jälkikasvua tai ylipäätään perijöitä tai testamenttia, jolloin omaisuus on mennyt valtiolle, minkä jälkeen henkilön kotikunta on voinut hakea osuutta perinnöstä itselleen. Tällä tavalla Lahden museoiden kokoelmiin on tullut esimerkiksi Martti Saksalan suvun valokuvia ja arkistoaineistoa. Neljäs vaihtoehto on, että vaikka perheettömällä henkilöllä on sukua, yhteys sukuun on v...

Maakuntamme mäkihyppy ja hyppyrimäet

Paksussa iittiläisessä sammalikossa Salpausselän pohjoisrinteessä heikosti erottuvalla tasanteella on joskus ollut vauhtimäen nokka. Edessä jyrkässä rinteessä avautuu – metsä. Lahden Betonin nokalta maisema näyttää hyvin erilaiselta: avoimelta ja hoidetuilta. Täällä ei näy tuomaritornia eikä katsomoita. Lahden urheilukeskus on nykyään ainoa aktiivinen mäkihyppypaikka Päijät-Hämeessä, mutta 60 vuotta sitten päijäthämäläinen saattoi harrastaa lajia omalla kylällä. Tälle iittiläiselle hyppyrille pääsi sukset olalla vaikka junalla Lahdesta. Sitikkalan seisakkeelta oli lyhyt matka kivuta Siperianmäen hiihtomajalle. Nykyisen Aurinkoladun hiihtäjät eivät välttämättä tiedäkään minkä talvilajin majalla pysähtyvät. Entisen hyppyrin nokkatasanne Iitin Sitikkalassa. Kuva Tiina Rekola 2023, Lahden museot. 1970-luvulla pelkästään Lahdessa oli 12 rakennettua kaupungin huoltamaa hyppyrimäkeä. Niiden lisäksi oli isompia ja pienempiä tösiä, jotka rakennettiin vaatimattomampaan mutta kaiketi yhtä tavoitt...

Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvitys 2024

Jyrängönkosken ympäristö Heinolassa. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot. Päijät-Hämeen maakunnallinen rakennetun kulttuuriympäristön selvitys on nyt päivitetty, aiempi selvitys oli laadittu vuonna 2006 (Wager 2006). Selvityksessä määriteltiin maakunnallisesti arvokkaita rakennettuja kulttuuriympäristöjä 210 kpl ja maisema-alueita 100 kpl. Kokonaisuudessaan kulttuuriympäristöselvitys käsittää rakennetun ympäristön, kulttuurimaiseman, perinnemaiseman ja muinaisjäännökset. Selvityksen laatiminen on iso työ — ajallisesti, topografisesti ja teemallisesti. Mikä selvitys on ja miksi se on tehty? Maakunnallisesti merkityksellisten alueiden lähtökohtana pidetään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009) . Sanahirviö ei kerro ajattelematta paljoakaan. Mutta mietitäänpä. Merkittävällä tarkoitetaan arvokasta ja merkityksellistä, sellaista, jonka ei haluttaisi katoavan. Merkittävä kohde tai alue voi olla monella tapaa arvokas. Se voi olla hyvinkin tavanomainen mutta...