Siirry pääsisältöön

Maakuntamme mäkihyppy ja hyppyrimäet

Paksussa iittiläisessä sammalikossa Salpausselän pohjoisrinteessä heikosti erottuvalla tasanteella on joskus ollut vauhtimäen nokka. Edessä jyrkässä rinteessä avautuu – metsä. Lahden Betonin nokalta maisema näyttää hyvin erilaiselta: avoimelta ja hoidetuilta. Täällä ei näy tuomaritornia eikä katsomoita. Lahden urheilukeskus on nykyään ainoa aktiivinen mäkihyppypaikka Päijät-Hämeessä, mutta 60 vuotta sitten päijäthämäläinen saattoi harrastaa lajia omalla kylällä. Tälle iittiläiselle hyppyrille pääsi sukset olalla vaikka junalla Lahdesta. Sitikkalan seisakkeelta oli lyhyt matka kivuta Siperianmäen hiihtomajalle. Nykyisen Aurinkoladun hiihtäjät eivät välttämättä tiedäkään minkä talvilajin majalla pysähtyvät.

Näkymä kuusimetsään, etualalla pieni varpuja kasvava kumpare.
Entisen hyppyrin nokkatasanne Iitin Sitikkalassa. Kuva Tiina Rekola 2023, Lahden museot.

1970-luvulla pelkästään Lahdessa oli 12 rakennettua kaupungin huoltamaa hyppyrimäkeä. Niiden lisäksi oli isompia ja pienempiä tösiä, jotka rakennettiin vaatimattomampaan mutta kaiketi yhtä tavoitteelliseen tarkoitukseen. Lahdessa kaupunginosien kingeillä oli omat mäet muun muassa Kerinkalliolla ”Lohkari”, Salinkalliolla ”Henska” ja Kiveriössä Mustankallionmäellä. Jos kauemmaksi haluttiin, niin Heinolan rata vei hyppääjät Vierumäelle ja Loviisan rata sivusi Orimattilan Pennalan, Luhtikylän ja Viljamaan mäkiä.

Suomen ensimmäinen vauhtitorni rakennettiin rannikolle Helsingin Alppilaan vuonna 1905. Sisämaahan korotetut vauhtitornit tulivat myöhemmin. Maanlaajuinen hyppyrimäkien rakentaminen alkoi suojeluskuntajärjestöjen toimesta vuonna 1927. Lahti oli saanut 40 m mäen jo neljä vuotta aiemmin. Vuonna 1938 mäkiä oli maassamme jo 150 ja 1950- luvun lopulla pelkästään 30 m mäkiä oli yli 123.

Suomen urheiluopisto Vierumäellä oli suunnannäyttäjä urheilun ja liikunnan saralla. Hyvä kunto oli maanpuolustuksellisesti etu, samoin mäkihypyn vaatima rohkeus. Salpausselän kisat vuodesta 1923 edistivät lajin suosiota ja kansainvälisten kisaajien tasoa oli mahdollista seurata Lahden MM-kisoissa. On helppo uskoa, että yleisössä virisi into rakentaa kotimäki ja sen myötä toive päästä loikkaamaan hyppyristä Lahden mäkimonttuun.

Lahden hyppyrimäkinen luminen alastulorinne ja tyhjä katsomo mäkimontussa iltavalaistuksessa.
Lahden mäkimonttu 2017. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

1800-luvun lopulla laskettiin luonnonmäkiin tehdyistä hyppyreistä. Usein ne sijaitsivat kaukana asutuksesta ja polkujen päässä, niin kuin Asikkalan Vesivehmaalla Pyörösuon reunalla tai Orimattilan Heinämaalla Kaltinmäen takana. Lipputulojen ja yleisön toivossa mäkiä rakennettiin lähemmäksi taajamien liepeille. Suuremmat mäet vaativat melkoisen talkooporukan ja useamman päivän, jotta torni saatiin pystyyn. Puumäkiä pystytettiin hirsistä melko pieniinkin luonnonmäkiin. Iitin Vuolenkoskella Tuomalan hyppyrimäki rakennettiin 1950-luvulla latvasta katkaistujen elävien puiden varaan. Asikkalan Kurhilaan Pirunmäen vauhtimäkeen käytettiin lumiaitoja. Hiekkakuopat ja supat olivat otollisia paikkoja hyppyrin rakentamiseen Kärkölän Järvelässä, Nastolan Ruuhijärvellä ja Orimattilan Luhtikylän Supanmäessä. Jyrkät järveen putoavat rinteet, kuten Hämeenkosken Etolassa Leppälammen rannalla, Sysmän Särkilahdessa tai Iitin kirkolla houkuttelivat mäkimestareita. Lahden Koiskalassa hypättiin Sietikan lammen suuntaan. Iitin Sääskjärvellä mäki rakennettiin Tahkovuorelle jylhän kallion kylkeen. Iitin Kymentakaa löytyy Vanha Hyppyrimäki -niminen mäki, liekö urheilupaikka sekin. Maakunnan suurimman luonnonmuodostelman, Salpausselän, rinteille rakennettiin Lahdessa, Vääksyn Aurinkovuoressa, Kausalassa sekä Sitikkalassa – jossa seisoin sammalikossa.

Romahtaneita lautoja ja taustalla metsä.
Tahkovuoren hyppyri 2022. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Sysmän Särkilahdessa Rantalan veljesten mäestä loikattiin 9 metriä ja kylän koulun vierestä liiteli 6 m. Samoihin lukemiin pääsi Asikkalan Salonsaaren puumäestä kansakoulun takaa. Asikkalan Kurhilassa luonnonsuppiin rakennetuilta hyppyreiltä lähdettiin seuraamaan avoimia kansallisia mäkikisoja Padasjoelle Maakesken Linnamäkeen. Siellä näki pidempiä leiskauksia kuin Pirunmäen reilu 10 metriä. Linnamäki oli vihitty käyttöön vuonna 1935. ”Sinun maineesi Linnovuori on kohonnut kunniaan, kun laduilles suksensa suori monet kuuluisat hiihtäjät maan,” riimitteli Inkeri Häkkä Maakesken suurena hiihtopäivänä 24.2.1935. Suunnitteluapua mäen rakentamiseen oli saatu itse Paavo Nuotiolta, moninkertaiselta Suomen mestarilta. Vauhtimäki oli rakennettu talkoilla lahjoituksena saadusta puutavarasta. Paikka oli luonnostaan erinomainen: korkeusero 35 m ja vielä pohjoispuolen rinne. Sanottiin, ettei se ollut Salpausselän veroinen, mutta mäkeä oli mahdollista korottaa ja korotettiinhan sitä. LHS:n Paavo Uotisen mäkiennätys 33 m vuodelta 1951 peitottiin pian, kun mäestä liidettiin yli 40 m. Kilpailut olivat usein kaksipäiväisiä ja kylän talojen vieraskirjoista löytyy mäkimiesten kiitoksia erinomaisesta majoituksesta.

Kurhilan oman ison mäen rakentamiseen saatiin rahoitus järjestämällä tansseja seurantalolla sekä veikkausvoittovaroin Kurhilan Kunto ry:n nimissä. 25-vuotinen vuokrasopimus allekirjoitettiin vuonna 1958 paikallisen maanomistajan kanssa ja noin miljoona sen aikaista markkaa maksanut mäki nousi urheilukentän taakse Etusammalsuppaan. Mäki vihittiin käyttöön piirikunnallisissa kisoissa pari vuotta myöhemmin. Keski-Euroopan mäkiviikonkin tässä välissä voittanut Pentti Uotinen voitti kisan jälleen 34,5 m hypyllään. Pitäjän liikelaitokset lahjoittivat kunniapalkintoja, eikä suotta, sillä näkyvyyttä riitti: kansallisiin kilpailuihin osallistui yli 100 hiihtäjää ja hyppääjää ja yleisöäkin kertyi useita satoja. Orimattilan Jymyn, Nastolan Nasevan ja Padasjoen Yrityksen laskijat valloittivat usein kärkisijat Lahden Hiihtoseuran vanavedessä, mutta Asikkalan Raikkaasta ja Kosken Kuohusta löytyi myös kovia tekijöitä.

Puinen mäkihyppytorini metsän keskellä.
Vierumäen hyppyrimäki Heinolassa 2023. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

1960-luvulla mäkiä oli runsaasti ympäri Päijät-Hämettä. Vähitellen betoni korvasi puun ja vanhat pikkukylien puumäet jäivät pois käytöstä. Maakesken kisakeskus ei laajentunut Padasjoella, eikä laajentunut Sääskjärvenkään kisakeskus Iitissä, vaikka ajatus oli vahva. Kulkuyhteydet eivät olleet Lahden luokkaa ja lähitalojen majoituspalvelutkin olivat kansallisille kisavieraille rajallisia. Nykyään Maakesken Linnamäkeen pääsee kiipeämään Luontopolkua ja kiertämään vuonna 1967 puretun hyppyrimäen hyppyritasanteen kautta. Sääskjärven hiihtomaja on paikallisen metsästysseuran asuttama.

Kärkölän Järvelän hyppyrin vauhtimäestä kasvaa hiljalleen koivua, Vierumäen hyppyristä niin ikään koivua ja Iitin Tahkovuorella puolestaan kuusta. Hiljalleen edennyt soranotto on niellyt Nastolan Ruuhijärven hiekkamäet Lammaskankaan kyljestä. Kurhilan mäen vuokrasopimus on umpeutunut vuosikymmeniä sitten ja vauhtimäki on purettu. Useimmista mäistä on jäljellä vain puuston lomassa erottuva väylä, vauhtimäen betonijalusta tai Sitikkalan tapaan - ei oikein mitään.

Puinen hyppyrimäki kuvattuna nokalta vauhtimäkeen päin, mäen vierustoilla puita.
Järvelän hyppyri Kärkölässä 2023. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Aikanaan 1920-luvusta 1970-luvulle saakka helposti saavutettavissa ollut laji on enää harvojen harrastus, vaikka eräänlainen luontainen taipumus laskea korkealta kovaa ja hypätä mahdollisimman pitkälle eteen tulevasta kumpareesta ei ole kadonnut minnekään. 
Toivottavasti Iitissä innokkaiden kisakuvaajien kaitafilmit tulevat kertomaan mahdollisimman monelle kylän erään aikakauden suurista perinteistä. Se on elävää kulttuuriperintöä parhaimmillaan. Se on osa paikallisuutta, joka on ollut rakentamassa laajempaa koko Suomea maailmankartalle vienyttä ilmiötä.
Sitikkalan hiihtomajan seinään pultatut sivakat kertovat vanhoista ajoista. Ketkä olivat kulmakunnan etevimmät vauhtimäen rakentajat? Entä katoavatko vähitellen loputkin puiset vauhtimäet?

TIINA REKOLA, valokuvaaja ja liikuntapaikkojakin kiertänyt Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvityksen 2024 projektitutkija.

Lähteet:
Eerola, K. 2011. Laskiaisen vietosta Hietanalla teoksessa Artjärven tarina. Antero Antin toim. Artjärven kotiseutuyhdistys. 
Maakesken kyläjuhla 2022. Linnamäen kisat 1934–1964. Esityksen koonneet Ojala Marjatta ja Häkkä-Rönnholm Eva 13.8.2022.
Karisto, A., Laaksonen, P., & Lahden kaupunginmuseo. Hiihtomuseo. (2011). Punapaidat: Lahtelainen mäkilegenda. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura; Hiihtomuseo.
Alho, M., Kurhilan-Hillilän maamiesseura, & Kurhilan-Hillilän maatalousnaiset. (1997). Nuijamäeltä Myötämäelle. Kurhilan-Hillilän maamiesseura: Kurhilan-Hillilän maatalousnaiset
Björn, I. (2023). Mäkitornin merkkaama maaseutumaisema – eletty tila ja menneen mielikuva. Maaseutututkimus, 31(2), 9–39. https://doi.org/10.51807/maaseutututkimus.137910
Vahtola, J. (2012). Suomen mäkihypyn historia: Helsingin "Urheista" Matti Nykäseen. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Hyppyrimäki maisemassa.
Vuolenkosken kyläyhdistys ry. Vuolenkosken kyläalbumi-sivusto 2023.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maauimala mäkimontussa – Lahden oma erikoisuus

Lahden maauimalan tuleva kohtalo on puhututtanut kaupunkilaisia niin lehtien palstoilla kuin uimalan saunan lauteillakin. Alkukesästä uutisoitiin, että maauimala on vuonna 2024 auki mahdollisesti viimeistä kesää. Korjausvelkaa on kertynyt, eikä remontin rahoittamisesta tai tahtotilasta siihen ole tietoa.  Urheilukeskus on nykymuodossaan pitkälti 1970-luvun asussa. Maauimala otettiin mukaan Urheilukeskuksen yleissuunnitelmaan oikeastaan käytännön tarpeesta: Suurmäen mäkimonttu jouduttiin betonoimaan, jotta alueen pohjavedet pystyttiin paremmin suojelemaan. Näin syntyi harvinainen yhdistelmä mäkihyppyä ja uintia. Mäen alusta saatiin valmiiksi vuoden 1972 kisoihin, mutta maauimala avautui yleisölle 1974. Maauimalasta tuli Lahden ensimmäinen ja ainoa 50 metrin allas. 1980-luvun postikorttiin on kaupungintalon ja rautatieaseman lisäksi päätynyt hyppyrimäet ja maauimala. Kuva: Raimo Ketola/Laatukortti, Lahden museoiden kuvakokoelmat.  Maauimalan kohtalo on monisyinen juttu, johon li...

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa. Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat. Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta. Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä...

Purkuaalto uhkaa rakennettua ympäristöä – ja ilmastoa

Viime vuosina Suomessa on havahduttu siihen, että erityisesti modernia rakennusperintöä puretaan kiihtyvään tahtiin. Purkamisen kohteeksi voivat joutua jopa 1990-luvulla rakennetut rakennukset ja purkamisvimma tuntuu vallanneen koko Suomen. Helsingissä on esimerkiksi puhututtanut Aktian talon purkaminen Mannerheimintiellä. Miten purkaminen vaikuttaa ilmastoon ja elinympäristöömme?   Lahden vientikerman tehdasrakennus purettiin alkuvuodesta 2022. Kuva: Anssi Malinen/Lahden museot  Modernin rakennusperinnön arvojen tunnistaminen on ollut kulttuuriympäristökentällä viime vuosina keskeinen teema, sillä modernit rakennukset päätyvät yhä useammin museon asiantuntijoiden työpöydälle joko korjaushankkeiden tai – yhä useammin – purkavan uudisrakentamisen yhteydessä. Yli 90 % Suomen rakennuskannasta on rakennettu sotien jälkeisenä aikana. Rakennusperintömme on siis määritelmällisesti hyvin modernia.  1960-luvun rakennukset ovat nyt peruskorjausiässä, mutta kuitenkin moni niist...