Siirry pääsisältöön

Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvitys 2024

Kaksi siltaa, jotka ylittävät virtaavan veden etummaisen sillan alla kaari taustalla kerrostaloja.
Jyrängönkosken ympäristö Heinolassa. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Päijät-Hämeen maakunnallinen rakennetun kulttuuriympäristön selvitys on nyt päivitetty, aiempi selvitys oli laadittu vuonna 2006 (Wager 2006). Selvityksessä määriteltiin maakunnallisesti arvokkaita rakennettuja kulttuuriympäristöjä 210 kpl ja maisema-alueita 100 kpl. Kokonaisuudessaan kulttuuriympäristöselvitys käsittää rakennetun ympäristön, kulttuurimaiseman, perinnemaiseman ja muinaisjäännökset. Selvityksen laatiminen on iso työ — ajallisesti, topografisesti ja teemallisesti.

Mikä selvitys on ja miksi se on tehty?

Maakunnallisesti merkityksellisten alueiden lähtökohtana pidetään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009). Sanahirviö ei kerro ajattelematta paljoakaan. Mutta mietitäänpä. Merkittävällä tarkoitetaan arvokasta ja merkityksellistä, sellaista, jonka ei haluttaisi katoavan. Merkittävä kohde tai alue voi olla monella tapaa arvokas. Se voi olla hyvinkin tavanomainen mutta erinomaisesti säilynyt koulurakennus, joka voi rakennustavaltaan olla alueelle tyypillinen. Se voi olla ainoa laatuaan. Alueen maisema voi olla huomattavan hieno. Alue voi olla syntyhistorialtaan poikkeava tai vaikka edustava esimerkki alueelle tyypillisestä kylärakenteesta. Alue voi edustaa maakunnan teollistumisen eri vaiheita tai kertoa liikenteellisestä solmukohdasta.

Usein tätä merkityksellisyyttä, arvokkuutta tai erityisyyttä ei arkielämässä huomaa. Sillat, kirkot tai kartanot ovat helposti havaittavia kohteita, mutta 1800-luvun telakka, 1300-luvun kauppatie, 1960-luvun kerrostaloalue tai 1800-luvun isojaossa hajonnut ryhmäkylä eivät niinkään. Toisaalta 1990-luvun terveyskeskus katsotaan niin tavanomaiseksi, ettei sillekään usein arvostusta heru. 

Mutta palataan maakunnallisesti arvokkaaseen rakennettuun kulttuuriympäristöön. Mitä tarkoittaa rakennettu? Ensimmäiseksi saattaa tulla mieleen talo, rakennus. Lähtökohta kulttuurihistoriallisissa arvokohteissa usein onkin rakennus, monumentaalinen arkkitehtuurin merkkiteos, mutta se on paljon muutakin. Ihmiset ovat muokanneet ympäristöään kauan. Pellot on raivattu viljelyyn, teitä on tasoitettu helpottamaan kulkemista, vesistöjä on ylitetty rakentamalla siltoja ja rautateitä on vedetty yhdistämään kauppareittejä, teollisuusyhdyskuntia, kyliä, taajamia, kaupunkeja. Yhteisöjä on muodostunut maataloudellisesti tai liikenteellisesti keskeisiin paikkoihin. Rakennettu tarkoittaa niin rakennusta kuin rakentunutta. Se on ihmisen jälki, joka näkyy ympäristössä.

Entä sitten kulttuuriympäristö? Se käsittää elinympäristömme, jonka muodostaa ihmisten rakentama ympäristö jälkineen kaikkineen menneestä nykyhetkeen siinä maisemassa, joka on muodostunut jääkauden jäljiltä. Kun yhtälöön lisätään vielä kysymys miksi tai minkä toiminnan seurauksena ympäristömme näyttää siltä kuin näyttää, olemme lähellä kulttuuriympäristöselvityksen lopullista laajuutta. Ihmisten tavat ja perinteet ovat osana kulttuuriympäristömme muodostumista.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä abstrakti veistos puistossa, toisessa lentopallokenttä ja kolmannessa laituri ja veneitä.

Kulttuuriympäristö on julkista taidetta, liikuntapaikkoja, satamia.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä syksyinen koivukuja, toisessa vaalean tiilisen navettarakennuksen pääty, kolmannessa saunalautta ja vene laiturissa.
Kulttuuriympäristö on kartanoita, maatiloja ja huvila-alueita.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä talvinen näkymä sulan joen ylittävän puusillan alta, toisessa peltoaukea ja edustalla mäntyjä, kolmannessa kaksikaarinen kiviholvattu silta pienen joen yli.
Kulttuuriympäristö on vanhoja kauppareittejä maalla ja vesistöissä, pitkään viljeltyjä peltoaloja ja tiesiltoja.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä vaalea suurikokoinen rakennus, toisessa pellon poikki mutkitteleva hiekkatie, kolmannessa kolmion muotoinen moderni kappelirakennus.
Kulttuuriympäristö on hallintorakennuksia, kyläteitä ja sakraalirakennuksia kirkkomaineen.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä perinteinen keltainen ja punakattoinen puurakennus, toisessa kukkaistutus ja suihkulähde sairaalarakennuksen edustalla, kolmannessa vaalean keltainen päärakennus.

Kulttuuriympäristö on sekoitus vanhaa ja uutta rakennusperinnettä.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä keltainen puinen omakotitalo, toisessa vaalea iso sairaalarakennus, kolmannessa junaraide, juna ja punainen puinen asemarakennus..
Kulttuuriympäristö on asuinalueita, sairaaloita ja rautateitä.

Kolmen vaakakuvan sarja, ensimmäisessä punatiilinen teollisuusrakennus, toisessa puinen suurkokoinen rakennus ja punatiilinen savupiippu, kolmannessa punainen puurakennus..
Kulttuuriympäristö on teollisuutta. Kaikki kuvat Tiina Rekola, Lahden museot.

Museolla on tehtävänä pyrkiä säilyttämään ihmiskunnan luomaa kulttuuriperintöä. Siksi maakuntamme ihmisen käden tai jalanjälkiä kartoittamaan usein valitaan museo, jossa näkökulma ympäristöön on jo valmiiksi monitahoinen ja ajallisesti laaja. 

Eli maakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristöselvityksen tarkoituksena on tuoda esille arkielämässä huomaamattomiksi jääviä merkityksiä ja jälkiä. Tieto ympäristöstä laajentaa käsitystä oman kylän merkityksistä sen asukkaille ja kunnille, sekä laajemmin maakunnan alueellisia erityisyyksiä Suomessa. Tietoa käytetään muun muassa alueiden käytön suunnittelussa. Kulttuuriympäristöselvityksen perusteella aluesuunnittelussa voidaan ottaa huomioon ympäristön erityispiirteet alueita kehitettäessä.

Maakuntamme aluesuunnittelusta vastaava Päijät-Hämeen liitto laatii uutta maakuntakaavaa ja työn pohjaksi koottu kulttuuriympäristöselvitys antaa osviittaa siitä minkälaisen alueen maakuntamme kymmenen kuntaa Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä yhdessä muodostavat.


TIINA REKOLA, Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvityksen projektitutkija, valokuvaaja

Lähteet:
Wager, H. (2006). Päijät-Hämeen rakennettu kulttuuriympäristö. Päijät-Hämeen liitto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maauimala mäkimontussa – Lahden oma erikoisuus

Lahden maauimalan tuleva kohtalo on puhututtanut kaupunkilaisia niin lehtien palstoilla kuin uimalan saunan lauteillakin. Alkukesästä uutisoitiin, että maauimala on vuonna 2024 auki mahdollisesti viimeistä kesää. Korjausvelkaa on kertynyt, eikä remontin rahoittamisesta tai tahtotilasta siihen ole tietoa.  Urheilukeskus on nykymuodossaan pitkälti 1970-luvun asussa. Maauimala otettiin mukaan Urheilukeskuksen yleissuunnitelmaan oikeastaan käytännön tarpeesta: Suurmäen mäkimonttu jouduttiin betonoimaan, jotta alueen pohjavedet pystyttiin paremmin suojelemaan. Näin syntyi harvinainen yhdistelmä mäkihyppyä ja uintia. Mäen alusta saatiin valmiiksi vuoden 1972 kisoihin, mutta maauimala avautui yleisölle 1974. Maauimalasta tuli Lahden ensimmäinen ja ainoa 50 metrin allas. 1980-luvun postikorttiin on kaupungintalon ja rautatieaseman lisäksi päätynyt hyppyrimäet ja maauimala. Kuva: Raimo Ketola/Laatukortti, Lahden museoiden kuvakokoelmat.  Maauimalan kohtalo on monisyinen juttu, johon li...

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa. Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat. Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta. Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä...

Purkuaalto uhkaa rakennettua ympäristöä – ja ilmastoa

Viime vuosina Suomessa on havahduttu siihen, että erityisesti modernia rakennusperintöä puretaan kiihtyvään tahtiin. Purkamisen kohteeksi voivat joutua jopa 1990-luvulla rakennetut rakennukset ja purkamisvimma tuntuu vallanneen koko Suomen. Helsingissä on esimerkiksi puhututtanut Aktian talon purkaminen Mannerheimintiellä. Miten purkaminen vaikuttaa ilmastoon ja elinympäristöömme?   Lahden vientikerman tehdasrakennus purettiin alkuvuodesta 2022. Kuva: Anssi Malinen/Lahden museot  Modernin rakennusperinnön arvojen tunnistaminen on ollut kulttuuriympäristökentällä viime vuosina keskeinen teema, sillä modernit rakennukset päätyvät yhä useammin museon asiantuntijoiden työpöydälle joko korjaushankkeiden tai – yhä useammin – purkavan uudisrakentamisen yhteydessä. Yli 90 % Suomen rakennuskannasta on rakennettu sotien jälkeisenä aikana. Rakennusperintömme on siis määritelmällisesti hyvin modernia.  1960-luvun rakennukset ovat nyt peruskorjausiässä, mutta kuitenkin moni niist...