Siirry pääsisältöön

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa.


Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta.

Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä pitäen vakioyleisöksi. Ensimmäisten yleisösukupolvi muistaa muun muassa Kasper-nuken, Kylli-tädin ja Onni-klovnin. Birgitta juonsi kuuluttajatyönsä ohella Pienten piiriä. Askartelutarpeiden hankintaan sai osallistua myös tuore poikaystävä, sittemmin aviopuoliso, jonka tehtävänä oli esimerkiksi kerätä tikkuja kuvaruudussa koottaviin leijoihin.

Televisiokuuluttajia 1960-luvun lopulla. Stjernvall-Järvi hymyilee taaimmaisena. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Opettajavuodet Suomessa, Sveitsissä ja Etiopiassa johtivat kulttuurien ja taiteen jäljille, ja palattuaan kotimaahan Birgitta aloitti taidehistorian opinnot Lahden avoimessa yliopistossa. Hänen sysmäläisiä Virtaan kartanoita käsittelevä pro gradu -työnsä ilmestyi Lahden kaupunginmuseon Tutkimuksia-sarjassa.


Vanhakartano Sysmän Virtaalla. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Määrätietoinen opiskelu johti vuonna 2007 tohtorintutkintoon Jyväskylän yliopistossa. Väitöskirjan aiheena oli itähämäläinen kartanoarkkitehtuuri osana Tandefelt-suvun elämäntapaa. Tutkimuksen pohjaksi laadittiin laaja inventointi, jossa oli mukana myös Lahden kaupunginmuseo. Päijäthämäläistä kartanohistoriaa käsittelevä väitös on ollut merkittävä alueellisen museotyön lähde ennen kaikkea kulttuuriympäristötyölle. Birgitta jatkoi aiheen piirissä myöhemminkin muun muassa kokoamalla laajan haastatteluaineiston kartanoiden nykytilasta.

Oman opettajatyönsä ohella Birgitta luennoi Lahden avoimessa yliopistossa taidehistoriaa. Hänen kursseiltaan museo sai monia taitavia museotyöntekijöitä, joista jotkut innostuivat opiskelemaan loppututkinnonkin. Birgitta osallistui myös paikallisten arkeologien toimintaan, joka varsinkin 1990-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella käsitti museoammattilaisten ja harrastajien yhteisiä kaivauksia ja esitelmätilaisuuksia.

Sysmän Virtaan Uusikartano. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Birgitan kirjallinen tuotanto kertyi monipuoliseksi ja laajaksi, mutta hänen erityisen kiinnostuksensa kohde oli Itä-Häme. Hän tutki muun muassa sysmäläistä talonpoikaisarkkitehtuuria, ruokakulttuuria, liikennevaiheita ja henkilöhistoriaa, erityisesti isänsä äidinpuoleista Tandefelt-sukua. Birgitta selvitti myös isänsä isänpuoleisen suvun tunnetuimman jäsenen Aurora Karamzinin elämää. Hänen viimeisiä töitään oli Lahden englanninkielisten luokkien historia.

Lahden liikunta- ja kulttuurilautakunnan jäsenenä vuosina 2013–2017 Birgitta vaikutti museon toimintaan sekä hallinnon että sisällön tasolla. Hän toi politiikkaan asiantuntemusta, näkemyksellisyyttä ja tietoa. Birgitta kuului Lahden taidemuseon vakioyleisöön ja toimi erityisesti uuden taidemuseorakennuksen aikaansaamiseksi monin tavoin.

Vuosikymmeniä kestäneessä taidemuseotaistelussa oltiinkin voiton puolella, kun taidemuseorakennukselle osoitettiin Ranta-Kartanon asemakaavaan tontti, joka sijaitsi vanhan linja-autoaseman vieressä. Birgitta oli yhdessä eräiden muiden taiteenystävien kanssa perustamassa ryhmää, joka piti yllä taidemuseokeskustelua ja esitti siihen konkreettisia ehdotuksia.

Taidemuseo ei toteutunut sellaisena kuin Birgitta kumppaneineen sen hahmotteli, mutta oleellista oli taustalla vaikuttaa museoprojektin hivuttamiseen kohti maalia. Birgitta verkostoineen edesauttoi hanketta loppukiriä kohti, ja Birgitta sai suureksi ilokseen nähdä Malva-museon avautuvan keväällä 2023.

Birgitta vaikutti monissa järjestöissä ja yhdistyksissä, niin maailmalla kuin koti-Suomessa, usein niiden johtotehtävissä. Hän oli yhtä aikaa kansainvälinen kulttuurivaikuttaja, laaja-alainen paikallisaktiivi ja nurkkapatriootti – sanan parhaimmassa merkityksessä. 

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija ja taidehistorian dosentti



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maauimala mäkimontussa – Lahden oma erikoisuus

Lahden maauimalan tuleva kohtalo on puhututtanut kaupunkilaisia niin lehtien palstoilla kuin uimalan saunan lauteillakin. Alkukesästä uutisoitiin, että maauimala on vuonna 2024 auki mahdollisesti viimeistä kesää. Korjausvelkaa on kertynyt, eikä remontin rahoittamisesta tai tahtotilasta siihen ole tietoa.  Urheilukeskus on nykymuodossaan pitkälti 1970-luvun asussa. Maauimala otettiin mukaan Urheilukeskuksen yleissuunnitelmaan oikeastaan käytännön tarpeesta: Suurmäen mäkimonttu jouduttiin betonoimaan, jotta alueen pohjavedet pystyttiin paremmin suojelemaan. Näin syntyi harvinainen yhdistelmä mäkihyppyä ja uintia. Mäen alusta saatiin valmiiksi vuoden 1972 kisoihin, mutta maauimala avautui yleisölle 1974. Maauimalasta tuli Lahden ensimmäinen ja ainoa 50 metrin allas. 1980-luvun postikorttiin on kaupungintalon ja rautatieaseman lisäksi päätynyt hyppyrimäet ja maauimala. Kuva: Raimo Ketola/Laatukortti, Lahden museoiden kuvakokoelmat.  Maauimalan kohtalo on monisyinen juttu, johon li...

Purkuaalto uhkaa rakennettua ympäristöä – ja ilmastoa

Viime vuosina Suomessa on havahduttu siihen, että erityisesti modernia rakennusperintöä puretaan kiihtyvään tahtiin. Purkamisen kohteeksi voivat joutua jopa 1990-luvulla rakennetut rakennukset ja purkamisvimma tuntuu vallanneen koko Suomen. Helsingissä on esimerkiksi puhututtanut Aktian talon purkaminen Mannerheimintiellä. Miten purkaminen vaikuttaa ilmastoon ja elinympäristöömme?   Lahden vientikerman tehdasrakennus purettiin alkuvuodesta 2022. Kuva: Anssi Malinen/Lahden museot  Modernin rakennusperinnön arvojen tunnistaminen on ollut kulttuuriympäristökentällä viime vuosina keskeinen teema, sillä modernit rakennukset päätyvät yhä useammin museon asiantuntijoiden työpöydälle joko korjaushankkeiden tai – yhä useammin – purkavan uudisrakentamisen yhteydessä. Yli 90 % Suomen rakennuskannasta on rakennettu sotien jälkeisenä aikana. Rakennusperintömme on siis määritelmällisesti hyvin modernia.  1960-luvun rakennukset ovat nyt peruskorjausiässä, mutta kuitenkin moni niist...