Siirry pääsisältöön

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa.


Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta.

Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä pitäen vakioyleisöksi. Ensimmäisten yleisösukupolvi muistaa muun muassa Kasper-nuken, Kylli-tädin ja Onni-klovnin. Birgitta juonsi kuuluttajatyönsä ohella Pienten piiriä. Askartelutarpeiden hankintaan sai osallistua myös tuore poikaystävä, sittemmin aviopuoliso, jonka tehtävänä oli esimerkiksi kerätä tikkuja kuvaruudussa koottaviin leijoihin.

Televisiokuuluttajia 1960-luvun lopulla. Stjernvall-Järvi hymyilee taaimmaisena. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Opettajavuodet Suomessa, Sveitsissä ja Etiopiassa johtivat kulttuurien ja taiteen jäljille, ja palattuaan kotimaahan Birgitta aloitti taidehistorian opinnot Lahden avoimessa yliopistossa. Hänen sysmäläisiä Virtaan kartanoita käsittelevä pro gradu -työnsä ilmestyi Lahden kaupunginmuseon Tutkimuksia-sarjassa.


Vanhakartano Sysmän Virtaalla. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Määrätietoinen opiskelu johti vuonna 2007 tohtorintutkintoon Jyväskylän yliopistossa. Väitöskirjan aiheena oli itähämäläinen kartanoarkkitehtuuri osana Tandefelt-suvun elämäntapaa. Tutkimuksen pohjaksi laadittiin laaja inventointi, jossa oli mukana myös Lahden kaupunginmuseo. Päijäthämäläistä kartanohistoriaa käsittelevä väitös on ollut merkittävä alueellisen museotyön lähde ennen kaikkea kulttuuriympäristötyölle. Birgitta jatkoi aiheen piirissä myöhemminkin muun muassa kokoamalla laajan haastatteluaineiston kartanoiden nykytilasta.

Oman opettajatyönsä ohella Birgitta luennoi Lahden avoimessa yliopistossa taidehistoriaa. Hänen kursseiltaan museo sai monia taitavia museotyöntekijöitä, joista jotkut innostuivat opiskelemaan loppututkinnonkin. Birgitta osallistui myös paikallisten arkeologien toimintaan, joka varsinkin 1990-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella käsitti museoammattilaisten ja harrastajien yhteisiä kaivauksia ja esitelmätilaisuuksia.

Sysmän Virtaan Uusikartano. Lahden museoiden kuvakokoelmat.

Birgitan kirjallinen tuotanto kertyi monipuoliseksi ja laajaksi, mutta hänen erityisen kiinnostuksensa kohde oli Itä-Häme. Hän tutki muun muassa sysmäläistä talonpoikaisarkkitehtuuria, ruokakulttuuria, liikennevaiheita ja henkilöhistoriaa, erityisesti isänsä äidinpuoleista Tandefelt-sukua. Birgitta selvitti myös isänsä isänpuoleisen suvun tunnetuimman jäsenen Aurora Karamzinin elämää. Hänen viimeisiä töitään oli Lahden englanninkielisten luokkien historia.

Lahden liikunta- ja kulttuurilautakunnan jäsenenä vuosina 2013–2017 Birgitta vaikutti museon toimintaan sekä hallinnon että sisällön tasolla. Hän toi politiikkaan asiantuntemusta, näkemyksellisyyttä ja tietoa. Birgitta kuului Lahden taidemuseon vakioyleisöön ja toimi erityisesti uuden taidemuseorakennuksen aikaansaamiseksi monin tavoin.

Vuosikymmeniä kestäneessä taidemuseotaistelussa oltiinkin voiton puolella, kun taidemuseorakennukselle osoitettiin Ranta-Kartanon asemakaavaan tontti, joka sijaitsi vanhan linja-autoaseman vieressä. Birgitta oli yhdessä eräiden muiden taiteenystävien kanssa perustamassa ryhmää, joka piti yllä taidemuseokeskustelua ja esitti siihen konkreettisia ehdotuksia.

Taidemuseo ei toteutunut sellaisena kuin Birgitta kumppaneineen sen hahmotteli, mutta oleellista oli taustalla vaikuttaa museoprojektin hivuttamiseen kohti maalia. Birgitta verkostoineen edesauttoi hanketta loppukiriä kohti, ja Birgitta sai suureksi ilokseen nähdä Malva-museon avautuvan keväällä 2023.

Birgitta vaikutti monissa järjestöissä ja yhdistyksissä, niin maailmalla kuin koti-Suomessa, usein niiden johtotehtävissä. Hän oli yhtä aikaa kansainvälinen kulttuurivaikuttaja, laaja-alainen paikallisaktiivi ja nurkkapatriootti – sanan parhaimmassa merkityksessä. 

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija ja taidehistorian dosentti



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lahden kylän koulu - koulupojista taiteilijoihin

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Lahden kylän ensimmäinen kansakoulu perustettiin vuonna 1871. Koulu oli yksityinen, yksi Lahden kartanon isännän August Fellmanin monista kansansivistyshankkeista. Kaksi vuotta myöhemmin koulu sai oman rakennuksen, ja se kunnallistettiin. Uusi koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien äärelle, pienelle mäennyppylälle, männikön suojaan. Paikka oli ihanteellinen koulurakennukselle: se oli hyväkuntoisen tien äärellä, tuulilta suojassa. Fellman antoi koululle tontin, ja talolliset velvoitettiin pystyttämään se päivätöinään lahjoittamistaan peruskivistä ja hirsistä. Koulupihaan tehtiin myös ulkorakennus opettajien lehmiä varten sekä käymälät, liiterit ja aitta.   Lahden kylässä oli näihin aikoihin vajaat 900 asukasta. He eivät olleet aluksi järin innostuneita uudesta opinahjosta, sillä koulunkäynnin arveltiin olevan haitaksi uskonnonharjoitukselle. Fellman houkutteli vanhempia lähettämään jälkikasvu kouluun lupaamalla puoli tynnyriä rukiita yhdestä, kaksi

Kesäisiä päiviä Jalkarannassa – Ainolan historiaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Herrasväen kesänviettotavat alkoivat muuttua kaupungistumisen myötä. Suomalaisen maalaismaiseman kauneus avautui uudella tavalla. Höyrylaivat kuljettivat väkeä suvisiin maisemiin, ja rautatieverkon laajetessa junakyydilläkin oli mahdollista päästä vilpeiden vesien äärelle. 1800-luvun loppupuolella rannoille alkoi nousta porvariston huviloita, joihin talous palvelijoineen kaikkineen siirrettiin yleensä koko kesän ajaksi. Lahden seudun ensimmäisiä huviloita oli apteekkari Aron Grönmarkin Jalkarantaan rakennuttama Merilä. Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1901. Talon takan piirsi taiteilija Akseli Gallen-Kallela, joskin tieto on epävarma. Eliel Saarisen suunnittelema Merilä vuonna 1904 lähetetyssä postikortissa. Kuva Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto. Suomalaismielinen Grönmark halusi huvilansa suunnittelijaksi suomalaisuuden manifestiksi vuonna 1900 nousseen Pariisin maailmannäyttelypaviljongin arkkitehdin. Mer

Kasvun aika - lahtelaista kouluhistoriaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Nykyisen Lahden alueen kouluhistoria alkaa kolmesta 1870-luvulla perustetusta yksityisestä koulusta, Koiskalan kartanon, Lahden kartanon ja Seestan kartanon kouluista. Vuonna 1881 perustettiin vielä Mytäjäisten varikolle ruotsin- ja suomenkielinen koulu rautatieläisten lapsia varten. Kartanoiden ja patruunoiden yksityiset koulut olivat Suomessa yleisiä, mutta se, että mikään alueemme kouluista ei ollut yhteiskunnan hanke, oli tuiki harvinaista. Lahden kartanon isännän August Fellmanin perustama koulu kunnallistettiin ja se sai oman koulutalon vuonna 1873. Koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien varrelle, männikköiselle mäennyppylälle. Jo vuoden 1866 kansakouluasetuksista lähtien esivalta oli kaitsenut paitsi opetusta myös koulurakennuksia, niiden sijoitusta ja rakentamistapaa. Fellmanin lahjoittama tontti ja rakennus täyttivät määräykset: koulu näkyi kauas, mutta oli tuulten ulottumattomissa, hyväkuntoisen tien varrella, ja sen ympäristössä oli rii