Siirry pääsisältöön

Evakkouden trauma ja karjalaisuus voimavarana – Onko Lahti hyvä paikka?

 Minulle evakkous oli aina jollain tapaa hiljaisuuden täyttämää tilaa. Mutta mitä jälkisukupolvet yhtään mitään mistään tietävät, jos ei näistä puhuta?  

- Hanna Kopra 28.3.2023 


Kaupunkiaktiivi Hanna Kopra pohti rempseässä puheenvuorossaan karjalaista perintöä Lahdessa. Kuva: Nea Vallas 28.3.2023, Lahden museot.

Kevään 2023 aikana järjestettiin Lahden Historiallisen museon Muistamon kautta kolme keskusteluiltaa, joissa käsiteltiin evakkoutta Lahdessa, Päijät-Hämeessä ja Suomessa. Keskusteluilloissa lähestyttiin evakkoutta kolmesta eri näkökulmasta: Miten evakkouden perintöä ja evakkokokemuksia voidaan käsitellä tieteen ja taiteen keinoin?, Miten evakkous näkyy lahtelaisessa katukuvassa? sekä Miten evakkojen sopeutuminen Lahden seudulle ja Suomeen on tapahtunut?.

Ensimmäisessä keskusteluillassa 28.3.2023 kaupunkiaktiivi Hanna Kopra aloitti keskusteluiltojen sarjan intensiivisellä toteamuksella, että evakkouden perintö on hänelle ollut jollain tapaa ”hiljaisuuden täyttämää tilaa” ja toteaa jatkoksi, että evakkoudesta puhuminen tai puhumatta jättäminen vaikuttaa siihen, mitä nuoremmat sukupolvet tietävät evakkoelämästä. Toteamus nostatti yleisön kulmakarvoja. Evakkoudesta ei haluta olla puhumatta ja kokemusten jakaminen oikealla tavalla on monelle evakkotaustaiselle äärimmäisen tärkeää. Mistä siis syntyy tuo tunne ”hiljaisuuden täyttämästä tilasta”? Evakkouden ja evakkotaustaisten perintö Lahden alueella tuntuu häviävän katukuvasta, siitäkin huolimatta, että evakkoudesta puhutaan ja karjalaista rakennettua kulttuuriperintöä on nähtävillä aina Suojalinnassa Lahden vaakunaan asti. Eikö me voitaisi jo hylätä se ikuinen ’Lahti on Suomen Chicago’ ja sanoa vaikka että ‘Lahti on Suomen Viipuri’? Koprakin pohtii pilke silmäkulmassa omassa puheenvuorossaan.

Erilaisten evakkokokemusten käsittelyä taiteen keinoin olivat purkamassa myös Lakkautettu kylä -näyttelyn taustalla hyörineet taiteilijat Hanna Koikkalainen, Anne-Mari Kivimäki sekä Hanneriina Moisseinen. He haluavat avata myöhemmille sukupolville taiteen kautta, miltä evakkous ja kodin jättäminen tuntuu. Heidän tapansa käsitellä evakkoutta on yksi tapa tilkitä aukkoja siinä, miten evakkoutta voidaan nykyään ymmärtää.

Toista keskusteluiltaa 27.4.2023 oli pohjustamassa rakennustutkija Riitta Niskanen, joka puheenvuorossaan purki konkreettisesti karjalaisuuden näkymistä lahtelaisessa katukuvassa. Puheenvuorossa korostuu evakkotaustaisten asukkaiden oma aktiivisuus. Lahteen saapui paljon evakoita, joiden joukossa kuitenkin tiedetään olleen vain yksi arkkitehti: Jalmari Lankinen. Tästä huolimatta esimerkiksi lempinimellä Pikku-Viipuri tunnettu alue lähellä Lahden keskustaa, heti Suojalinnana tunnetun rakennuksen takana, on karjalaistaustaisten rakentama. Toinen karjalaisten kannalta olennainen ja Lahdessa näkyvä rakennus on konserttitalo. Viipurin perintönä viipurilainen musiikkiopisto alkoi Lahden kaupungin viivyttelyn seurauksena rakentaa haluamaansa ”kulttuuripalatsia” eli konserttitaloa itse. Niskasen mukaan erityisesti viipurilaiset olivat hyvin tottuneita kulttuurielämään ja kaipasivat kunnollisia esiintymissaleja. Lisäksi rajan takaa toki tuotiin kouluja, urheiluseuroja ja muita yhdistyksiä, yrityksiä ja seurakuntia. Yksi eniten keskustelua tilaisuudessa herättänyt aihe oli pohjoismaiden ensimmäinen suuri rautakauppa eli Viipurista muuttanut Starckjohann. Meille sanottiin, että kauppa muuttaa, tulkaa mukaan, eräs keskusteluiltaan osallistunut herra totesi työskentelystään Starckjohannin palveluksessa. Starckjohannin siirtyminen Lahteen oli paitsi Lahdelle merkittävä tekijä, myös karjalaisen identiteetin ja perinnön konkreettinen maamerkki – ellei jopa lippulaiva. Eräs rouva keskusteluillassa muisteli haikeudella esimerkiksi Starckjohannin upeana pidettyä jouluikkunaa: Siitä tuli sellainen ikään kuin kotoisa olo. Jotenkin rauhallinen.

Tutkija Riitta Niskanen käsitteli suositussa puheenvuorossaan Starckjohannin historiaa. Kuva: Nea Vallas 27.4.2023, Lahden museot.

Kolmannessa keskusteluillassa 23.5.2023 sukellettiin yhä syvemmälle evakkojen elämään. Dosentti Tuomas Tepora Tampereen yliopistolta avasi evakkojen sopeutumista uusille kotipaikkakunnille. Hänen mukaansa sopeutuminen oli valtakunnallisella tasolla onnistunutta suhteessa verrokkeihin, sillä Suomen sisällä kulttuurierot olivat suhteessa pieniä. Eroja oli sekä murteissa, tavoissa että uskonnossa. Asettautuminen ja sopeutuminen uusille paikkakunnille oli kuitenkin monella tapaa hankalaa esimerkiksi asuttamisen kipukohtien takia. Vastareaktiona asuttamislakiin evakkoja esimerkiksi mustamaalattiin. Heitä kutsuttiin ryssiksi, valkomustalaisiksi ja huutolaisiksi. Kuitenkin tutkimukset ovat osoittaneet, että evakkotaustaisten muistitietotutkimuksissa isoa osaa muistelusta leimaa ajatus: vaikeuksien kautta sopeutumiseen, jopa voittoon.

Lisäksi kolmannessa keskusteluillassa käytiin Lahden kaupungin osallisuuskoordinaattorin Sanna Virran johdolla lämminhenkinen paneelikeskustelu, johon osallistuivat Päijät-Hämeen liiton projektipäällikkö Joonas Pokkinen, väitöskirjatutkija Terhi Pietiläinen sekä valokuvataiteilija Hanna Koikkalainen. Keskustelussa yksi asia nousee yli muiden: karjalaistaustan yhdistävä voima. Yhteisen taustan omaaminen yhdistää sukupolvirajojen yli ja myös toisen tai kolmannen sukupolven evakkotaustaiset voivat kokea kuuluvansa karjalaisyhteisöön. Tämän voidaan nähdä olevan valtavan suuri voimavara kulttuuriperinnön säilyttämisessä. Karjalaisista sukujuurista käyty keskustelu polveili moneen suuntaan, mutta yhdeksi keskeiseksi ajatukseksi kiteytyy Pokkisen lausuma Riitta Uosukaisen sitaatti: On olemassa kolme karjalaa: Se, joka menetettiin. Se, joka säilyi. Ja se, jonka me toimme mukanamme. Evakkotaustaisille nostalgia on tuttu tunne. Myös tutkimukset ovat osoittaneet, että menetetty Karjala on evakkotaustaisten ja karjalaistaustaisten parissa saanut aikojen kuluessa erityisiä, jopa kollektiivisesti jaettuja piirteitä. On muodostunut niin sanottu Karjala utopiana. Viipuriin olisin mennyt esimerkiksi taidekouluun, jos se olisi säilynyt, pohti Koikkalainen.

Keskusteluillat tavoittivat kevään aikana yli 800 osallistujaa, joista reilut parisataa pääsimme kohtaamaan ihan kasvokkain. Päällimmäisenä tunteena keskusteluilloissa jäi meille järjestäjille jonkinlainen kiitollinen nöyryys. Keskusteluissa toistuivat kodin, sopeutumisen ja lähtemisen teemat. Eräs herra otti vielä viimeisessäkin illassa kuitenkin kantaa Kopran jo ensimmäisessä illassa esittämään teemaan hiljaisuuden täyttämästä tilasta: Miten sielu onkin antanut sietää, että on pystynyt kertomaan – siitä Karjalasta.

Evakkous on sukupolvirajat ylittävä trauma, jonka käsittelyä tehdään aktiivisesti vielä tänäkin päivänä. Myös Ukrainan tilanteen nähdään nostaneen esiin uudelleen evakkokokemuksia myös Suomessa, vaikka evakot ovat joutuneet muuttamaan vain oman maan sisällä. Kuitenkin karjalaiset juuret ovat ne omaaville usein valtava voimavara ja karjalainen identiteetti tuottaa usein vahvaa yhteisöllisyyden tunnetta. Kaikista Lahdenkin alueella podetuista vaikeuksista ja ongelmista huolimatta yleisössä istunut herra kokosi keskusteluillat iltojen viimeisessä kommentissa lempeästi: Kyllä se Lahti kuitenkin oli, ja on, ihan hyvä paikka.

Seuraava askel Historiallisen museon osallistavan työn kodissa, eli Muistamossa, on kirjoittaa keskusteluilloista pieni näyttely osaksi kesällä 2024 aukeavaa perusnäyttelyä. Kiitos ja kumarrus kaikille keskusteluiltoihin osallistuneille!

NEA VALLAS, projektitutkija

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maakuntamme mäkihyppy ja hyppyrimäet

Paksussa iittiläisessä sammalikossa Salpausselän pohjoisrinteessä heikosti erottuvalla tasanteella on joskus ollut vauhtimäen nokka. Edessä jyrkässä rinteessä avautuu – metsä. Lahden Betonin nokalta maisema näyttää hyvin erilaiselta: avoimelta ja hoidetuilta. Täällä ei näy tuomaritornia eikä katsomoita. Lahden urheilukeskus on nykyään ainoa aktiivinen mäkihyppypaikka Päijät-Hämeessä, mutta 60 vuotta sitten päijäthämäläinen saattoi harrastaa lajia omalla kylällä. Tälle iittiläiselle hyppyrille pääsi sukset olalla vaikka junalla Lahdesta. Sitikkalan seisakkeelta oli lyhyt matka kivuta Siperianmäen hiihtomajalle. Nykyisen Aurinkoladun hiihtäjät eivät välttämättä tiedäkään minkä talvilajin majalla pysähtyvät. Entisen hyppyrin nokkatasanne Iitin Sitikkalassa. Kuva Tiina Rekola 2023, Lahden museot. 1970-luvulla pelkästään Lahdessa oli 12 rakennettua kaupungin huoltamaa hyppyrimäkeä. Niiden lisäksi oli isompia ja pienempiä tösiä, jotka rakennettiin vaatimattomampaan mutta kaiketi yhtä tavoitt...

Andelinin perhe – tarina sukualbumien sivuilta

Lahden museoiden kuvakokoelmiin on tullut sadan toimintavuoden aikana monen lahtelaisen suvun valokuvia, albumeja ja arkistoaineistoa. Kokonaisuuksia käsitellessä herää kysymys, miksi jonkin suvun kuvat ja asiakirjat ovat päätyneet museoon. Miksi niitä ei ole pidetty suvulla? Ensiksi on todettava, että on henkilöitä, jotka ovat tietoisesti halunneet lahjoittaa sukukuvansa museolle. On myös tapauksia, että aineisto on saattanut löytyä kiinteistökaupan jälkeen ullakolta ja uudet omistajat ovat lahjoittaneet tuntemattomien ihmisten kuvat museolle. Joskus suvun aineisto on saattanut jäädä henkilölle, jolla ei ole ollut jälkikasvua tai ylipäätään perijöitä tai testamenttia, jolloin omaisuus on mennyt valtiolle, minkä jälkeen henkilön kotikunta on voinut hakea osuutta perinnöstä itselleen. Tällä tavalla Lahden museoiden kokoelmiin on tullut esimerkiksi Martti Saksalan suvun valokuvia ja arkistoaineistoa. Neljäs vaihtoehto on, että vaikka perheettömällä henkilöllä on sukua, yhteys sukuun on v...

Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvitys 2024

Jyrängönkosken ympäristö Heinolassa. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot. Päijät-Hämeen maakunnallinen rakennetun kulttuuriympäristön selvitys on nyt päivitetty, aiempi selvitys oli laadittu vuonna 2006 (Wager 2006). Selvityksessä määriteltiin maakunnallisesti arvokkaita rakennettuja kulttuuriympäristöjä 210 kpl ja maisema-alueita 100 kpl. Kokonaisuudessaan kulttuuriympäristöselvitys käsittää rakennetun ympäristön, kulttuurimaiseman, perinnemaiseman ja muinaisjäännökset. Selvityksen laatiminen on iso työ — ajallisesti, topografisesti ja teemallisesti. Mikä selvitys on ja miksi se on tehty? Maakunnallisesti merkityksellisten alueiden lähtökohtana pidetään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009) . Sanahirviö ei kerro ajattelematta paljoakaan. Mutta mietitäänpä. Merkittävällä tarkoitetaan arvokasta ja merkityksellistä, sellaista, jonka ei haluttaisi katoavan. Merkittävä kohde tai alue voi olla monella tapaa arvokas. Se voi olla hyvinkin tavanomainen mutta...