Siirry pääsisältöön

Evakkouden trauma ja karjalaisuus voimavarana – Onko Lahti hyvä paikka?

 Minulle evakkous oli aina jollain tapaa hiljaisuuden täyttämää tilaa. Mutta mitä jälkisukupolvet yhtään mitään mistään tietävät, jos ei näistä puhuta?  

- Hanna Kopra 28.3.2023 


Kaupunkiaktiivi Hanna Kopra pohti rempseässä puheenvuorossaan karjalaista perintöä Lahdessa. Kuva: Nea Vallas 28.3.2023, Lahden museot.

Kevään 2023 aikana järjestettiin Lahden Historiallisen museon Muistamon kautta kolme keskusteluiltaa, joissa käsiteltiin evakkoutta Lahdessa, Päijät-Hämeessä ja Suomessa. Keskusteluilloissa lähestyttiin evakkoutta kolmesta eri näkökulmasta: Miten evakkouden perintöä ja evakkokokemuksia voidaan käsitellä tieteen ja taiteen keinoin?, Miten evakkous näkyy lahtelaisessa katukuvassa? sekä Miten evakkojen sopeutuminen Lahden seudulle ja Suomeen on tapahtunut?.

Ensimmäisessä keskusteluillassa 28.3.2023 kaupunkiaktiivi Hanna Kopra aloitti keskusteluiltojen sarjan intensiivisellä toteamuksella, että evakkouden perintö on hänelle ollut jollain tapaa ”hiljaisuuden täyttämää tilaa” ja toteaa jatkoksi, että evakkoudesta puhuminen tai puhumatta jättäminen vaikuttaa siihen, mitä nuoremmat sukupolvet tietävät evakkoelämästä. Toteamus nostatti yleisön kulmakarvoja. Evakkoudesta ei haluta olla puhumatta ja kokemusten jakaminen oikealla tavalla on monelle evakkotaustaiselle äärimmäisen tärkeää. Mistä siis syntyy tuo tunne ”hiljaisuuden täyttämästä tilasta”? Evakkouden ja evakkotaustaisten perintö Lahden alueella tuntuu häviävän katukuvasta, siitäkin huolimatta, että evakkoudesta puhutaan ja karjalaista rakennettua kulttuuriperintöä on nähtävillä aina Suojalinnassa Lahden vaakunaan asti. Eikö me voitaisi jo hylätä se ikuinen ’Lahti on Suomen Chicago’ ja sanoa vaikka että ‘Lahti on Suomen Viipuri’? Koprakin pohtii pilke silmäkulmassa omassa puheenvuorossaan.

Erilaisten evakkokokemusten käsittelyä taiteen keinoin olivat purkamassa myös Lakkautettu kylä -näyttelyn taustalla hyörineet taiteilijat Hanna Koikkalainen, Anne-Mari Kivimäki sekä Hanneriina Moisseinen. He haluavat avata myöhemmille sukupolville taiteen kautta, miltä evakkous ja kodin jättäminen tuntuu. Heidän tapansa käsitellä evakkoutta on yksi tapa tilkitä aukkoja siinä, miten evakkoutta voidaan nykyään ymmärtää.

Toista keskusteluiltaa 27.4.2023 oli pohjustamassa rakennustutkija Riitta Niskanen, joka puheenvuorossaan purki konkreettisesti karjalaisuuden näkymistä lahtelaisessa katukuvassa. Puheenvuorossa korostuu evakkotaustaisten asukkaiden oma aktiivisuus. Lahteen saapui paljon evakoita, joiden joukossa kuitenkin tiedetään olleen vain yksi arkkitehti: Jalmari Lankinen. Tästä huolimatta esimerkiksi lempinimellä Pikku-Viipuri tunnettu alue lähellä Lahden keskustaa, heti Suojalinnana tunnetun rakennuksen takana, on karjalaistaustaisten rakentama. Toinen karjalaisten kannalta olennainen ja Lahdessa näkyvä rakennus on konserttitalo. Viipurin perintönä viipurilainen musiikkiopisto alkoi Lahden kaupungin viivyttelyn seurauksena rakentaa haluamaansa ”kulttuuripalatsia” eli konserttitaloa itse. Niskasen mukaan erityisesti viipurilaiset olivat hyvin tottuneita kulttuurielämään ja kaipasivat kunnollisia esiintymissaleja. Lisäksi rajan takaa toki tuotiin kouluja, urheiluseuroja ja muita yhdistyksiä, yrityksiä ja seurakuntia. Yksi eniten keskustelua tilaisuudessa herättänyt aihe oli pohjoismaiden ensimmäinen suuri rautakauppa eli Viipurista muuttanut Starckjohann. Meille sanottiin, että kauppa muuttaa, tulkaa mukaan, eräs keskusteluiltaan osallistunut herra totesi työskentelystään Starckjohannin palveluksessa. Starckjohannin siirtyminen Lahteen oli paitsi Lahdelle merkittävä tekijä, myös karjalaisen identiteetin ja perinnön konkreettinen maamerkki – ellei jopa lippulaiva. Eräs rouva keskusteluillassa muisteli haikeudella esimerkiksi Starckjohannin upeana pidettyä jouluikkunaa: Siitä tuli sellainen ikään kuin kotoisa olo. Jotenkin rauhallinen.

Tutkija Riitta Niskanen käsitteli suositussa puheenvuorossaan Starckjohannin historiaa. Kuva: Nea Vallas 27.4.2023, Lahden museot.

Kolmannessa keskusteluillassa 23.5.2023 sukellettiin yhä syvemmälle evakkojen elämään. Dosentti Tuomas Tepora Tampereen yliopistolta avasi evakkojen sopeutumista uusille kotipaikkakunnille. Hänen mukaansa sopeutuminen oli valtakunnallisella tasolla onnistunutta suhteessa verrokkeihin, sillä Suomen sisällä kulttuurierot olivat suhteessa pieniä. Eroja oli sekä murteissa, tavoissa että uskonnossa. Asettautuminen ja sopeutuminen uusille paikkakunnille oli kuitenkin monella tapaa hankalaa esimerkiksi asuttamisen kipukohtien takia. Vastareaktiona asuttamislakiin evakkoja esimerkiksi mustamaalattiin. Heitä kutsuttiin ryssiksi, valkomustalaisiksi ja huutolaisiksi. Kuitenkin tutkimukset ovat osoittaneet, että evakkotaustaisten muistitietotutkimuksissa isoa osaa muistelusta leimaa ajatus: vaikeuksien kautta sopeutumiseen, jopa voittoon.

Lisäksi kolmannessa keskusteluillassa käytiin Lahden kaupungin osallisuuskoordinaattorin Sanna Virran johdolla lämminhenkinen paneelikeskustelu, johon osallistuivat Päijät-Hämeen liiton projektipäällikkö Joonas Pokkinen, väitöskirjatutkija Terhi Pietiläinen sekä valokuvataiteilija Hanna Koikkalainen. Keskustelussa yksi asia nousee yli muiden: karjalaistaustan yhdistävä voima. Yhteisen taustan omaaminen yhdistää sukupolvirajojen yli ja myös toisen tai kolmannen sukupolven evakkotaustaiset voivat kokea kuuluvansa karjalaisyhteisöön. Tämän voidaan nähdä olevan valtavan suuri voimavara kulttuuriperinnön säilyttämisessä. Karjalaisista sukujuurista käyty keskustelu polveili moneen suuntaan, mutta yhdeksi keskeiseksi ajatukseksi kiteytyy Pokkisen lausuma Riitta Uosukaisen sitaatti: On olemassa kolme karjalaa: Se, joka menetettiin. Se, joka säilyi. Ja se, jonka me toimme mukanamme. Evakkotaustaisille nostalgia on tuttu tunne. Myös tutkimukset ovat osoittaneet, että menetetty Karjala on evakkotaustaisten ja karjalaistaustaisten parissa saanut aikojen kuluessa erityisiä, jopa kollektiivisesti jaettuja piirteitä. On muodostunut niin sanottu Karjala utopiana. Viipuriin olisin mennyt esimerkiksi taidekouluun, jos se olisi säilynyt, pohti Koikkalainen.

Keskusteluillat tavoittivat kevään aikana yli 800 osallistujaa, joista reilut parisataa pääsimme kohtaamaan ihan kasvokkain. Päällimmäisenä tunteena keskusteluilloissa jäi meille järjestäjille jonkinlainen kiitollinen nöyryys. Keskusteluissa toistuivat kodin, sopeutumisen ja lähtemisen teemat. Eräs herra otti vielä viimeisessäkin illassa kuitenkin kantaa Kopran jo ensimmäisessä illassa esittämään teemaan hiljaisuuden täyttämästä tilasta: Miten sielu onkin antanut sietää, että on pystynyt kertomaan – siitä Karjalasta.

Evakkous on sukupolvirajat ylittävä trauma, jonka käsittelyä tehdään aktiivisesti vielä tänäkin päivänä. Myös Ukrainan tilanteen nähdään nostaneen esiin uudelleen evakkokokemuksia myös Suomessa, vaikka evakot ovat joutuneet muuttamaan vain oman maan sisällä. Kuitenkin karjalaiset juuret ovat ne omaaville usein valtava voimavara ja karjalainen identiteetti tuottaa usein vahvaa yhteisöllisyyden tunnetta. Kaikista Lahdenkin alueella podetuista vaikeuksista ja ongelmista huolimatta yleisössä istunut herra kokosi keskusteluillat iltojen viimeisessä kommentissa lempeästi: Kyllä se Lahti kuitenkin oli, ja on, ihan hyvä paikka.

Seuraava askel Historiallisen museon osallistavan työn kodissa, eli Muistamossa, on kirjoittaa keskusteluilloista pieni näyttely osaksi kesällä 2024 aukeavaa perusnäyttelyä. Kiitos ja kumarrus kaikille keskusteluiltoihin osallistuneille!

NEA VALLAS, projektitutkija

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lahden kylän koulu - koulupojista taiteilijoihin

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Lahden kylän ensimmäinen kansakoulu perustettiin vuonna 1871. Koulu oli yksityinen, yksi Lahden kartanon isännän August Fellmanin monista kansansivistyshankkeista. Kaksi vuotta myöhemmin koulu sai oman rakennuksen, ja se kunnallistettiin. Uusi koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien äärelle, pienelle mäennyppylälle, männikön suojaan. Paikka oli ihanteellinen koulurakennukselle: se oli hyväkuntoisen tien äärellä, tuulilta suojassa. Fellman antoi koululle tontin, ja talolliset velvoitettiin pystyttämään se päivätöinään lahjoittamistaan peruskivistä ja hirsistä. Koulupihaan tehtiin myös ulkorakennus opettajien lehmiä varten sekä käymälät, liiterit ja aitta.   Lahden kylässä oli näihin aikoihin vajaat 900 asukasta. He eivät olleet aluksi järin innostuneita uudesta opinahjosta, sillä koulunkäynnin arveltiin olevan haitaksi uskonnonharjoitukselle. Fellman houkutteli vanhempia lähettämään jälkikasvu kouluun lupaamalla puoli tynnyriä rukiita yhdestä, kaksi

Kesäisiä päiviä Jalkarannassa – Ainolan historiaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Herrasväen kesänviettotavat alkoivat muuttua kaupungistumisen myötä. Suomalaisen maalaismaiseman kauneus avautui uudella tavalla. Höyrylaivat kuljettivat väkeä suvisiin maisemiin, ja rautatieverkon laajetessa junakyydilläkin oli mahdollista päästä vilpeiden vesien äärelle. 1800-luvun loppupuolella rannoille alkoi nousta porvariston huviloita, joihin talous palvelijoineen kaikkineen siirrettiin yleensä koko kesän ajaksi. Lahden seudun ensimmäisiä huviloita oli apteekkari Aron Grönmarkin Jalkarantaan rakennuttama Merilä. Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1901. Talon takan piirsi taiteilija Akseli Gallen-Kallela, joskin tieto on epävarma. Eliel Saarisen suunnittelema Merilä vuonna 1904 lähetetyssä postikortissa. Kuva Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto. Suomalaismielinen Grönmark halusi huvilansa suunnittelijaksi suomalaisuuden manifestiksi vuonna 1900 nousseen Pariisin maailmannäyttelypaviljongin arkkitehdin. Mer

Kasvun aika - lahtelaista kouluhistoriaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Nykyisen Lahden alueen kouluhistoria alkaa kolmesta 1870-luvulla perustetusta yksityisestä koulusta, Koiskalan kartanon, Lahden kartanon ja Seestan kartanon kouluista. Vuonna 1881 perustettiin vielä Mytäjäisten varikolle ruotsin- ja suomenkielinen koulu rautatieläisten lapsia varten. Kartanoiden ja patruunoiden yksityiset koulut olivat Suomessa yleisiä, mutta se, että mikään alueemme kouluista ei ollut yhteiskunnan hanke, oli tuiki harvinaista. Lahden kartanon isännän August Fellmanin perustama koulu kunnallistettiin ja se sai oman koulutalon vuonna 1873. Koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien varrelle, männikköiselle mäennyppylälle. Jo vuoden 1866 kansakouluasetuksista lähtien esivalta oli kaitsenut paitsi opetusta myös koulurakennuksia, niiden sijoitusta ja rakentamistapaa. Fellmanin lahjoittama tontti ja rakennus täyttivät määräykset: koulu näkyi kauas, mutta oli tuulten ulottumattomissa, hyväkuntoisen tien varrella, ja sen ympäristössä oli rii