Tein Lahden museoiden tutkimusyksikössä kahden kuukauden harjoittelun osana opintojani (kulttuuriympäristötutkimuksen maisterikoulutus/taidekasvatus). Olen päässyt useiden tutkijoiden matkaan eri puolille maakuntaa tutustumaan heidän työhönsä sekä näkemään alueemme kauniita maisemia, rikasta kulttuuria ja ällistyttävää kulttuuriperintötyötä yllättävissä paikoissa.
Yhteisötaideteosta rakennetaan Iitin kotiseutumuseon pihaan heinäkuussa 2023. Kuva: Maija Raikamo, Lahden museot |
Harjoittelun aikana olen tutustunut erityisesti alueelliseen taidemuseotyöhön sekä Päijät-Hämeen rakennetun kulttuuriympäristön selvityksen päivitystyöhön, jossa olen ollut mukana erityisesti Iitin alueella. Olen Iitistä kotoisin ja täten olenkin pystynyt hieman toimimaan paikallisoppaana alueita kiertäessä. Vaikka tiedän Iitin alueet sekä osin alueiden ja paikkojen historiaa, olen joutunut harjoittelun aikana katsomaan paikkoja toisin silmin ja kääntämään erityisesti muistopankin vivut toiseen asentoon (vaikka myönnettäköön, kyllä päivitystyötä tekevä tutkija Rekola on saanut aimo lastillisen sääskjärveläistä ysärilapsuutta niskaansa). Kenttätyö on antanut ymmärryksen kulttuuriympäristön selvitystyön vaatimasta moninaisesta ja monialaisesta yhteistyöstä. Työ vaatii paljon aikaa ja kykyä asettua mahdollisiin maailmoihin: on opittava tiedostamaan paikan symboleita, merkityksiä ja historian jälkiä, herkistettävä havainnointitaitoja ja reflektoitava kentän kokemuksia yhdessä moninaisen tiedon kanssa.
Kulttuuriympäristöselvitykseen
valitut sekä päivitettävät alueet ja paikat ovat asiantuntijoiden kautta
tunnustettuja ja tiettyjen kriteerien mukaan valittuja alueita. Kuitenkin koen,
että enemmän kuin kartalle merkityt alueet, kulttuuriympäristö kietoutuu
kehollisuuteen ja elettyyn elämään, joka on eri asia kuin esimerkiksi ”kylmät”
tilastolliset tiedot. Kohtaaminen ja dialogiin asettuminen avaavat arvokasta
kulttuuriympäristöä eri tavalla, koska kulttuuriympäristötieto on Ymmärtämistä,
pelkän tietämisen sijaan. Ymmärtämiseen kietoutuvat tunteet ja aistit sekä
kokemustieto ja muistot. Dialogisuus vaatii eläytymistä ja halua astua samaan
tilaan toisen kanssa, olla avoin esiin nousevalla tiedolle. Kulttuuriympäristöä
voikin ajatella toimijana ja olijana – voidaan puhua keskinäisolemisesta:
tutkija tai kukaan muukaan ihminen ei asetu ympäristön tai yhteisön
yläpuolelle, vaan jokainen on tasavertainen osa kokonaisuutta, keskinäisessä
olemisessa toistensa kanssa.
Kentällä kulttuuriympäristön tutkija ei voi välttyä ympäristön
lisäksi paikallisten ihmisten kohtaamiselta – ja hyvä niin.
Kulttuuriympäristössä tehtävä työ on ennen kaikkea sosiaalista: jaettuja
merkityksiä, havaintoja, tietoa ja tunteita. Jaettu kulttuuriympäristö tuo
jatkuvasti myös lisätietoa ja ymmärrystä aineettoman ja aineellisen toisiinsa
kietoutumisesta, jota ei voi saada selville ilman paikallisten kohtaamista.
Pelkkä tekstitietojen tankkaaminen ilman ihmisten välistä kohtaamista jää
vuorovaikutuksen osalta puutteelliseksi, koska tuolloin paikalliselle tiedolle
ominainen herkkyys jää tavoittamatta. Kulttuuriympäristöä ei voi katsoa kaukaa
– eikä edes lähietäisyydeltä, vaan se pitää kokea sisältä.
Oma intressini kulttuuriympäristössä kohdistuu ihmisen ja muun luonnon vuorovaikutuksen ilmenemiseen: erityisesti perinteisiin, kertomuksiin ja kestäviin arvoihin. Taiteen tekijänä koen, että taide toimii luontevasti kulttuuriympäristötyössä välineenä, välittäjänä ja/tai kokemuksen muodon antajana. Siksi olikin mahtavaa, että osana harjoittelujaksoani sain suunnitella ja toteuttaa merkityksellisiin paikkoihin liittyvää tarinan keruuta yhteisötaiteen keinoin, minkä toteutin museon alueellisen työn ja kulttuuriperinnön vaalimisen puitteissa. Toteutus sijoittui Iitin Radansuun ja kirkonkylän alueelle ja siihen kuului muistelutyöpaja ja yhteisötaideteoksen rakennustyöpaja. Iitin kirkonkylä on valtakunnallisesti arvokas maisema-alue (VAMA), jolloin työpajan sijainti linkittyi alueellisen museotyön lisäksi osin myös kulttuuriympäristöselvityksen päivitystyöhön. Työpajan ”aluerajaukseen” otettiin myös Radansuu, koska Radansuun ja kirkonkylän historia, samoin kuin nykyisyys, ovat tiiviisti yhdessä yhteisöjen ja ympäristöjensä puolesta.
Museon
rooli paikallisen kulttuuriperinnön vaalimisessa on merkittävä. Näenkin, että
moninaiset keinot tukea, säilyttää ja tuoda nähtäväksi kulttuuriperintöä on
rikkaus ja myös haaste – työ on menneen vaalimista ja
tulevaisuusorientoitumista jatkuvassa muutoksen aallokossa. Yhteisötaiteen
menetelmät toimivat luontevasti osana kulttuuriperinnön vaalimis- ja
muotoilutyötä, erityisesti aineettoman kulttuuriperinnön vahventamisessa ja
näkyväksi tekemisessä. Taide kulttuuriperintötyössä kannustaa jakamiseen, mutta
voi toimia myös fasilitaattorina, välineenä ja keinona kulttuurin kestävässä
tallentamisessa, uusintamisessa ja elossa pitämisessä. Yhteisötaiteilija,
samoin kuin museon tutkijat, asettuvat paikallisten asukkaiden
(paikallisasiantuntijoiden) ja ympäristön kanssa dialogiin, myöntäen tiedostaan
puuttuvan kokemuksellisen ymmärryksen. Myöntäminen ei kuitenkaan tarkoita sitä,
etteikö taiteilija tai tutkija olisi perehtynyt alueeseen monin tavoin – päinvastoin:
kulttuuriympäristötyö vaatii aineistojen tutkimista ja vertailua, kuten myös
yhteisötaideprojektin valmistelu vaatii sosiokulttuurisen tilanteen
kartoittamista.
Yhteisötaideteos kiinnittyy moninaisesti alueen historiaan,
kulttuuriympäristöön, alueelliseen taidemuseotyöhön sekä myös kestävään
kulttuuriperintötyöhön. Kyliin kohdistuvalla, osallistuvalle yhteisölle omaan
ympäristöön suuntautuva projekti on merkityksellinen yhteisölle ja alueen
toimijoille: ihminen haluaa säilyttää ympäristönsä muistoja,
kulttuuriperintöään, koska on turvallista elää paikassa, kotiseudulla, jossa
voi nähdä jälkiä ajan jatkumosta. Menneen todisteet eletystä elämästä luovat
uskoa tulevaisuuteen. Löytämis- ja muotoilutyö mielekkäällä, kokemuksellisella
tavalla kiinnittää osallistujat paikkoihin. Samalla osallistujat saavat tietoa
ja kokemuksia omista vaikuttamismahdollisuuksistaan. Lisäksi sosiaalisen
muistelemisen ja yhteistoiminnan avulla luodaan yhteisiä tulkintoja
menneisyydestä ja rakennetaan samalla omaa identiteettiä.
Yhteisötaidetta
ei tehdä yhteisöä varten, vaan yhteisön kanssa. Yhtenä yhteisötaiteen
keskeisistä tavoitteista onkin, että yhteisöt ja ihmiset pääsevät osallisiksi
taiteeseen, ilmaisuun ja taiteen voimistaviin ja luovuutta tukeviin
vaikutuksiin. Yhteisötaiteen toiminta perustuu yhteisön todellisuuteen ja
lähiympäristöön. Se on usein muutoshakuista esimerkiksi ympäristön
kunnostamisen tai erilaisten haasteiden käsittelemisessä. Yhteisötaide
merkitsee osallistujille sosiaalisia tilanteita, jakamista ja yhdessä
kokemista. Se voi luoda mahdollisuuden voimaantumiseen, itsetunnon ja
identiteetin rakentumiseen ja toimintakyvyn lisääntymiseen.
Yhteisötaideteoksessa aineeton, paikalliset tarinat, voidaan sitoa
kirjaimellisesti kiinni materiaan, teoksen muotoon. Näin teos voi toimia
siltana paikallisiin muistoihin ja elämään, toimimisen tapoihin sekä ympäristön
hyvinvointiin – samalla teos kertoo arjen tarinaa menneisyydestä, nykyisyydestä
ja tulevasta.
Taideteos tarjoaa suojaisan paikan levähtää, pohtia omia juuria ja niiden merkitystä. Kuva: Marja Lähteenmäki, Lahden museot |
Vaikka olenkin pyrkinyt työntämään henkilökohtaiset muistoni
sivuun kulttuuriympäristöselvityksen päivitystyössä Iitissä, osoittaa mielestäni
työpajoissakin esiin noussut keskustelu ja toiminta sen, mistä
kulttuuriympäristössä on kysymys: kulttuuriympäristö rakentuu
merkityksellisistä paikoista ja muistoista, jotka nousevat esiin vain niiden
yhteisellä jakamisella: muistelemalla, paikoissa oleskelemalla sekä toimimalla
yhdessä merkityksellisten asioiden ja arjen äärellä. Ajattelinkin, että sen
lisäksi, että on olemassa VAMA, MAMA ja MARY, pitäisi mielestäni lisäkseni olla
HAMA: henkilökohtaisesti arvokkaat maisema-alueet. HAMA:n kartoittaminen ja
jakaminen muiden kanssa luo yhteisöllistä ympäristöä ja kulttuuriperintöä, mikä
tuo elämismaailmaan ja arkeen kerroksellisuutta, merkityksiä ja
merkityksellisyyttä sekä toimintaa kestävän kotiseudun ja kulttuuriympäristön
puolesta.
Yhteisötaide museotyössä mahdollistaa dialogin yhteisön,
ympäristön ja eri viranomaisten välillä. Vaikka lopputuloksena voi olla
materiaalinen teos, itsessään vuorovaikutuksen toteutuminen ja onnistuminen on myös
taidetta: kulttuuriperintötyö, kuten koko yhteiskunta, tarvitsee uusia
menetelmiä dialogisuuden toteutumiseen ja onnistumiseen – taide voi olla myös
toimintaa eikä valmis teos. Kokemustiedon siivilöiminen ja ottaminen osaksi
laajaa kulttuuriperintötyötä on tärkeää. Näin myös kulttuuriperinnön parissa tehtävä työ
yhteisötaiteen menetelmin voi olla hyvinkin moninaista, esimerkiksi
asiantuntija- paikallistiedon ja -taidon jakamista ja yhteen tuomista,
osallisuuden edistämistä sekä vaikuttamista ympäristöä koskevaan
päätöksentekoon, asenteisiin ja toimiin.
Olen ollut todella innoissani, että olen saanut olla toteuttamassa tarinan keruuta taiteen menetelmin osana museon toimintaa. Taide voi nostaa esiin niitä merkityksellisiä arjen tarinoita, jotka ovat olennaisia myös kulttuuriympäristöselvityksen päivityksessä ja museon tallennustyössä – meistä jokainen luo joka päivä merkityksellisiä arjen tarinoita, jotka kietoutuvat kulttuuriympäristöön. Kulttuuriperintö vahvistuu yhteisenä tiedollisena ja sosiaalisena pääomana, kun yhä useammalla on mahdollisuus löytää itsensä yhteisistä tarinoista, vaikuttaa ympäristöönsä ja käyttää kulttuuriperintöä – näitä asioita voi pohtia vaikkapa istuskellen Iitin kotiseutumuseon pihalla yhteisötaideteoksessa Vene ja juuret!
Lisätietoa:
Selvitys Päijät-Hämeen arvoympäristöistä päivitetään
Lähteet:
Bardy, M. (toim.) 1998. Taide tiedon lähteenä. Helsinki: Ykkös-Offset Oy, 6-16.
Granö, P., Hiltunen, M. & Jokela, T. (toim.) 2014. Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajana. Tampere: Lapland University Press.
Huhmarniemi,
M. & Jokela, T. 2019. Taideperustainen toimintatutkimus soveltavan taiteen
kehittämisen välineenä. Teoksessa Hiltunen, M. & Jokela, T. (toim.)
Luontokuvaus soveltavana taiteena. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/64234/Sivut%2038-61%20dokumentista%20LuontokuvausSoveltavanaTaiteena-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kester, G. 2004. Conversation
Pieces. Community and Communication in Modern Art. Berkeley, Kalifornia: University of California Press.
Kurki,
L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
L.
Kantonen (toim.) 2010. Ankaraa ja myötätuntoista kuuntelua. Keskustelevaa
kirjoitusta paikkasidonnaisesta taiteesta. Helsinki: Kuvataideakatemia.
Opetus-
ja kulttuuriministeriö. Kulttuuriperintö voimavarana kestävälle tulevaisuudelle
ja hyvälle elämälle. Ehdotus kulttuuriperintöstrategiaksi 2022–2030.Helsinki:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2022:17. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164109/OKM_2022_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Rönkkö,
E. 2012. Kulttuuriympäristöselvitykset. Tieto, taito ja ymmärrys maaseudun
maankäytön suunnittelussa. Väitöskirja. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789514298158.pdf.
Suominen,
A. (toim.) 2016. Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella – avauksia,
suuntia, mahdollisuuksia. Aalto-yliopiston julkaisusarja – Taide + muotoilu +
arkkitehtuuri 3/2016. Helsinki: Aalto ARTS Books.
Virta,
A. 2008. Kulttuuriperintö arjessa. Teoksessa Venäläinen, P. (toim.)
Kulttuuriperintö ja oppiminen. Jyväskylä: Suomen Museoliiton julkaisuja 58,
126–131.
Kommentit
Lähetä kommentti