Siirry pääsisältöön

Kuinka nykypäivä tallennetaan museokokoelmiin?

Museot säilyttävät ja välittävät kulttuuriperintöä. Elämme parhaillaan tulevaisuuden historiaa ja tuotamme kulttuuriperintöä huomaamattammekin. Museokokoelmiin kerätään erilaisista tämän päivän ilmiöistä kertovia esineitä, mutta tallennus voi tapahtua myös muilla keinoin. Ilmiö tai osanen siitä saadaan tallennettua esimerkiksi haastatteluin, kirjoituspyynnöin tai valokuvaamalla ja havainnoimalla ympäristöä.

Työ vaatii kiikareita tulevaisuuteen. Mitkä asiat 2020-luvusta kiinnostavat 20, 50 tai 100 vuoden päästä? Usein ne ovat näennäisesti pieniä, mutta kokonaiskuvan kannalta merkittäviä asioita. Arkipäiväiset asiat, kuten se mitä syömme, mitä puemme päällemme ja miten vietämme vapaa-aikaamme, kertovat paljon elämänmenosta eri aikoina.

Vanhemman ihmisen kädet, jotka pitelevät sauvakävelysauvoja.
Haastateltavat kokivat tärkeäksi pitää kiinni arjen rutiineista ja tutuista harrastuksistaan poikkeusaikana. Kuva Karoliina Redsven, Lahden museot.

Lahden museot tallentaa vanhuusiän ilmiöitä. Tänä syksynä jatkoimme keväällä 2020 aloitettua korona-ajan tallennusta haastattelujen merkeissä. Tallennuksen alussa keräsimme eläkeikäisten vapaamuotoisia kirjoituksia heidän korona-ajan tuntemuksistaan ja nyt lähestyimme kirjoituksia jakaneita henkilöitä tilannekatsauksella.

Muisti toimii usein armeliaasti. Poikkeusaikaa oli eletty pari vuotta ja koronarajoituksista oli luovuttu vasta muutama kuukausi ennen haastatteluita. Rajoitukset tuntuivat monille jo kaukaisilta ja niiden laajuus oli ehtinyt unohtua. Tosiaanko museot ja kirjastot olivat kiinni? Mitä me silloin teimme? Tämän takia asiat on hyvä ottaa talteen verekseltään. Läheinen ajankohta voi kuitenkin tuottaa myös haasteita: haastattelupyyntöjä lähettäessä eräs vastasi kyllästyneensä jo koko korona-aiheeseen ja haluavansa keskittyä vihdoin muihin asioihin.

Auton ikkunan lävitse kuvattu auton kojelauta, ikkunaan heijastuu pilviä.
Oma auto voi muodostua arvokkaaksi aikana, jolloin julkisilla kulkuvälineillä liikkuminen ahdistaa. Sillä on helppo hurauttaa vaikka toiselle puolen Suomea läheisten luokse. Kuva Karoliina Redsven, Lahden museot.

Tunteet jäävät helposti tulkinnan varaan, jos niistä ei kysy informantilta suoraan. Miltä se tuntui, kun yli 70-vuotiaiden toivottiin eristäytyvän koteihinsa? Monen kokemusta värittivät ristiriitaiset tunteet: alkuun tilanne hämmensi ja harmitti, mutta myös ymmärrystä säännöille löytyi. Niiden avulla haluttiin turvata heidän terveyttään.

Kerrostaloasunnon keittiön seinusta ja ikkuna, seinällä koristeesineitä ja tauluja.
Koti on monelle tärkeä turvapaikka, mutta entä jos se tuntuukin vieraalta? Mitä jos kodissa täytyy viettää kaikki aika? Mitä jos kotia ei ole? Kuva Karoliina Redsven, Lahden museot.

Yksi haastateltavista oli muuttanut Lahteen juuri ennen korona-aikaa. Hän oli odottanut uuteen kaupunkiin ja uusiin ihmisiin tutustumista, mutta sopeutuminen täytyi aloittaa omasta kodista. Koti tuntuikin vielä parin vuoden jälkeen vieraalta ja ikävä entiselle kotipaikkakunnalle kasvoi. Vaikka ulkoiset puitteet olisivat kunnossa, tarvitsemme muita ihmisiä sopeutuaksemme paikkoihin.

Monet osoittivat huolen yksin asuvia tai heikkokuntoisia kohtaan. Kuinka he pärjäävät fyysisesti ja etenkin henkisesti? Lahden vanhusten asuntosäätiöltä kerrottiin, että korona-aika oli heikentänyt monen vanhuksen fyysistä toimintakykyä ja monesta saattoi tuntua jännittävältä poistua ihmisten ilmoille vielä rajoitusten poistumisen jälkeenkin.

Sisäkuva olohuoneesta.
Kodeista voi löytyä erilaisia korona-ajan jäänteitä, kuten sohvapöydän alatasolle jäänyt kasvosuoja. Kuva Karoliina Redsven, Lahden museot.

Korona-aika vietettiin pitkälti kotien suojassa ja siksi lähes jokainen haastattelu pidettiin haastateltavien luona. Koti on intiimi paikka ja tuntemattomien päästäminen sisään vaatii usein herkkyyttä, jota haluamme myös museokokoelmiin tallentaa. Myös muistoja, tunteita ja kokemuksia voi olla jännittävää avata. Ne tarjoavat kuitenkin arvokasta tietoa, jonka avulla tämän päivän elämästä jää kattavampi kuva jälkipolville.

JELENA POSTARI, projektitutkija

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Andelinin perhe – tarina sukualbumien sivuilta

Lahden museoiden kuvakokoelmiin on tullut sadan toimintavuoden aikana monen lahtelaisen suvun valokuvia, albumeja ja arkistoaineistoa. Kokonaisuuksia käsitellessä herää kysymys, miksi jonkin suvun kuvat ja asiakirjat ovat päätyneet museoon. Miksi niitä ei ole pidetty suvulla? Ensiksi on todettava, että on henkilöitä, jotka ovat tietoisesti halunneet lahjoittaa sukukuvansa museolle. On myös tapauksia, että aineisto on saattanut löytyä kiinteistökaupan jälkeen ullakolta ja uudet omistajat ovat lahjoittaneet tuntemattomien ihmisten kuvat museolle. Joskus suvun aineisto on saattanut jäädä henkilölle, jolla ei ole ollut jälkikasvua tai ylipäätään perijöitä tai testamenttia, jolloin omaisuus on mennyt valtiolle, minkä jälkeen henkilön kotikunta on voinut hakea osuutta perinnöstä itselleen. Tällä tavalla Lahden museoiden kokoelmiin on tullut esimerkiksi Martti Saksalan suvun valokuvia ja arkistoaineistoa. Neljäs vaihtoehto on, että vaikka perheettömällä henkilöllä on sukua, yhteys sukuun on v...

Maakuntamme mäkihyppy ja hyppyrimäet

Paksussa iittiläisessä sammalikossa Salpausselän pohjoisrinteessä heikosti erottuvalla tasanteella on joskus ollut vauhtimäen nokka. Edessä jyrkässä rinteessä avautuu – metsä. Lahden Betonin nokalta maisema näyttää hyvin erilaiselta: avoimelta ja hoidetuilta. Täällä ei näy tuomaritornia eikä katsomoita. Lahden urheilukeskus on nykyään ainoa aktiivinen mäkihyppypaikka Päijät-Hämeessä, mutta 60 vuotta sitten päijäthämäläinen saattoi harrastaa lajia omalla kylällä. Tälle iittiläiselle hyppyrille pääsi sukset olalla vaikka junalla Lahdesta. Sitikkalan seisakkeelta oli lyhyt matka kivuta Siperianmäen hiihtomajalle. Nykyisen Aurinkoladun hiihtäjät eivät välttämättä tiedäkään minkä talvilajin majalla pysähtyvät. Entisen hyppyrin nokkatasanne Iitin Sitikkalassa. Kuva Tiina Rekola 2023, Lahden museot. 1970-luvulla pelkästään Lahdessa oli 12 rakennettua kaupungin huoltamaa hyppyrimäkeä. Niiden lisäksi oli isompia ja pienempiä tösiä, jotka rakennettiin vaatimattomampaan mutta kaiketi yhtä tavoitt...

Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvitys 2024

Jyrängönkosken ympäristö Heinolassa. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot. Päijät-Hämeen maakunnallinen rakennetun kulttuuriympäristön selvitys on nyt päivitetty, aiempi selvitys oli laadittu vuonna 2006 (Wager 2006). Selvityksessä määriteltiin maakunnallisesti arvokkaita rakennettuja kulttuuriympäristöjä 210 kpl ja maisema-alueita 100 kpl. Kokonaisuudessaan kulttuuriympäristöselvitys käsittää rakennetun ympäristön, kulttuurimaiseman, perinnemaiseman ja muinaisjäännökset. Selvityksen laatiminen on iso työ — ajallisesti, topografisesti ja teemallisesti. Mikä selvitys on ja miksi se on tehty? Maakunnallisesti merkityksellisten alueiden lähtökohtana pidetään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009) . Sanahirviö ei kerro ajattelematta paljoakaan. Mutta mietitäänpä. Merkittävällä tarkoitetaan arvokasta ja merkityksellistä, sellaista, jonka ei haluttaisi katoavan. Merkittävä kohde tai alue voi olla monella tapaa arvokas. Se voi olla hyvinkin tavanomainen mutta...