Siirry pääsisältöön

Rakennusperintö, kokemus ja valokuva

Pellon reunassa oleva pieni punainen lautarakennus, jonka ovessa lukee VPK.
Vähä-Henna, Kärkölä 2022. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Rakennusperinnöllä viitataan kollektiivisesti tietyn aikakauden tai maantieteellisen alueen historiallisiin muistomerkkeihin. Ihmisen kokemuksella on rooli rakennusperinnön merkityksen rakentajana, sillä rakennettu ympäristö ei muutu automaattisesti rakennusperinnöksi, vaan joidenkin ihmisryhmien on ensin otettava se henkisesti omakseen. Muistomerkkiluonnetta on sukupolvi sukupolvelta aktiivisesti rakennettava ja ylläpidettävä, muutoin se häviää.

Rakennusperintöstatus lankeaa kohteille, jotka on hyväksytty ja todettu yhteisön kannalta merkittäviksi. Niihin sitoutuvat sukupolvien kokemukset, jos ajatellaan rakennusperinnön saavuttavan asemansa kahdessa sukupolvessa. Usein tavanomainen rakennuskanta, joka ei nouse arkkitehtuuriltaan ainutlaatuisten kohteiden joukkoon, hiipuu unhoon samaan tapaan kuin ovat nousseet. Hiljaisesti. Metelillä ja rummutuksella pystytetyt koulut ja terveyskeskukset saavat julkaisuissa palstatilaa ja meritoituneet arkkitehtuurikuvaajat viihtyvät niiden tuntumassa öin ja päivin ympäri vuoden ikuistamassa arkkitehdin näkemystä.

Ratapiha, jossa etualla kiskot ja puukuormassa olevan tavarajunan vaunut, taustalla vanhempi rakennus ja suuria rakenteilla olevia kerrostaloja.
Lahden rautatieaseman seutu 2022. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Entä terveyskeskus tai navetta, joka ei ole vienyt elinaikanaan arkkitehtuurijulkaisuissa palstatilaa? Onko myöhäistä kutsua Tuomas Uusheimo paikalle ikuistamaan kliininen arkkitehdin näkemys edes yhden julkaisun sivulle ennen kuin rakennus lakkaa olemasta? Silloin voisi vielä nostaa rakennusmestarin tai arkkitehdin näkemyksen rakennuksesta esille poistamalla ihmisen jäljet mahdollisimman tarkkaan, kuvaamalla se sekavalossa sinisen taivaan alla niinkuin rakennuksen suunnittelija on sen tarkoittanut. Rakennuksesta jäisi jälki tuleville polville edes lehden sivuille.

Rakkaan terveyskeskuksen tai navetan kalkkiviivoilla otetut pelkistetyt arkkitehtuurivalokuvat eivät kuitenkaan ole se mitä eletyltä paikalta odotetaan näkevän. Kuvissa pitäisi esiintyä vakituiset penkinkuluttajat ja lähikaupan mainosständit tai lantakärryt ja navetan asukkaat. Kaikki ne elämän jäljet, jotka arkkitehtuurikuvista pyritään poistamaan. Arkkitehtuurivalokuva ”eletystä rakennuksesta” on ehkä tunteikkaampi kuin pelkistetty arkkitehtuurikuva, joka ei vielä herätä kokemuspohjaisia mielenliikutuksia kuin rakennusmiehissä ja valokuvataiteen ihastelijoissa.

Tien varressa olevan tiilinavetan pääty, jonka ylä osa on punaista lautarakennetta.
Koskunen, Orimattila 2022. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Valokuva rakennusperinnöstä ja rakennetusta kulttuuriympäristöstä sisältää ihmiset ja ihmisten ympäristöön tekemät ja jättämät jäljet maisemassa. Valokuva arkkitehtuurista on hetki ennen rakennuksen käyttöönottoa. Se on arkkitehdin silmä, joka korostaa valoa ja muotoa vailla häiritseviä ja huomion olennaisesta vieviä inhimillisiä elementtejä.

Jos nostot julkisessa keskustelussa ja puhe alan ja muissakin julkaisuissa nostavat tavanomaiset kohteet, kylätalot, sillat, navetat ja muuntamot, olemassa oleviksi, niiden pitää näkyä säilyäkseen. Samoin omalla kokemuksella on suuri merkitys siinä, näkeekö rakennuksella arvoa ja edelleen jääkö se elämään.

Koulun piha, jossa edustalla pyörä katoksessa ja leikkiteline, taustalla tiliestä ja puusta rakennettu koulurakennus.
Tönnön koulu Orimattilassa 2022. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot.

Maakuntamme merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä valokuvadokumentoidaan parhaillaan Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvityksen 2021–2023 edetessä. Jokaisen kunnan Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan, Iitin, Kärkölän, Lahden, Orimattilan, Padasjoen ja Sysmän vuonna 2006 määritellyt maakunnallisesti merkittävät alueet, yhteensä noin 200 kpl, käydään läpi ja tuodaan muun muassa valokuvin esille se erityisyys, joka tekee päijäthämäläisestä rakennetusta ympäristöstä ja elämänjäljistä Päijät-Hämeen. Se erityisyys säilyy kuvajälkenä museon arkistossa seuraavien sukupolvien hyödynnettäväksi ja merkitysten uusijaksi.

TIINA REKOLA, projektitutkija

Lähteet:
Goodwin, M. 2016. Architecture´s discursive space: photography. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 123/2016. 
Kalakoski I. & Sirén R. 2022. Harvinaiset, huippuhienot ja arkinen harmaus. Suomen arkkitehtiliitto, Finlands arkitektförbund & the Finnish Association of Architects. Arkkitehti: Ark. 2/2022. Suomen Arkkitehtiliitto.
Neuvonen, P. 2017. Linnoituksesta historialliseksi muistomerkiksi: Viipurin vanhakaupunki 1856-1939. Aalto-yliopisto.
Wager, H. 2006. Päijät-Hämeen rakennettu kulttuuriympäristö. Päijät-Hämeen liitto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lahden kylän koulu - koulupojista taiteilijoihin

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Lahden kylän ensimmäinen kansakoulu perustettiin vuonna 1871. Koulu oli yksityinen, yksi Lahden kartanon isännän August Fellmanin monista kansansivistyshankkeista. Kaksi vuotta myöhemmin koulu sai oman rakennuksen, ja se kunnallistettiin. Uusi koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien äärelle, pienelle mäennyppylälle, männikön suojaan. Paikka oli ihanteellinen koulurakennukselle: se oli hyväkuntoisen tien äärellä, tuulilta suojassa. Fellman antoi koululle tontin, ja talolliset velvoitettiin pystyttämään se päivätöinään lahjoittamistaan peruskivistä ja hirsistä. Koulupihaan tehtiin myös ulkorakennus opettajien lehmiä varten sekä käymälät, liiterit ja aitta.   Lahden kylässä oli näihin aikoihin vajaat 900 asukasta. He eivät olleet aluksi järin innostuneita uudesta opinahjosta, sillä koulunkäynnin arveltiin olevan haitaksi uskonnonharjoitukselle. Fellman houkutteli vanhempia lähettämään jälkikasvu kouluun lupaamalla puoli tynnyriä rukiita yhdestä, kaksi

Kesäisiä päiviä Jalkarannassa – Ainolan historiaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Herrasväen kesänviettotavat alkoivat muuttua kaupungistumisen myötä. Suomalaisen maalaismaiseman kauneus avautui uudella tavalla. Höyrylaivat kuljettivat väkeä suvisiin maisemiin, ja rautatieverkon laajetessa junakyydilläkin oli mahdollista päästä vilpeiden vesien äärelle. 1800-luvun loppupuolella rannoille alkoi nousta porvariston huviloita, joihin talous palvelijoineen kaikkineen siirrettiin yleensä koko kesän ajaksi. Lahden seudun ensimmäisiä huviloita oli apteekkari Aron Grönmarkin Jalkarantaan rakennuttama Merilä. Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1901. Talon takan piirsi taiteilija Akseli Gallen-Kallela, joskin tieto on epävarma. Eliel Saarisen suunnittelema Merilä vuonna 1904 lähetetyssä postikortissa. Kuva Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto. Suomalaismielinen Grönmark halusi huvilansa suunnittelijaksi suomalaisuuden manifestiksi vuonna 1900 nousseen Pariisin maailmannäyttelypaviljongin arkkitehdin. Mer

Kasvun aika - lahtelaista kouluhistoriaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Nykyisen Lahden alueen kouluhistoria alkaa kolmesta 1870-luvulla perustetusta yksityisestä koulusta, Koiskalan kartanon, Lahden kartanon ja Seestan kartanon kouluista. Vuonna 1881 perustettiin vielä Mytäjäisten varikolle ruotsin- ja suomenkielinen koulu rautatieläisten lapsia varten. Kartanoiden ja patruunoiden yksityiset koulut olivat Suomessa yleisiä, mutta se, että mikään alueemme kouluista ei ollut yhteiskunnan hanke, oli tuiki harvinaista. Lahden kartanon isännän August Fellmanin perustama koulu kunnallistettiin ja se sai oman koulutalon vuonna 1873. Koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien varrelle, männikköiselle mäennyppylälle. Jo vuoden 1866 kansakouluasetuksista lähtien esivalta oli kaitsenut paitsi opetusta myös koulurakennuksia, niiden sijoitusta ja rakentamistapaa. Fellmanin lahjoittama tontti ja rakennus täyttivät määräykset: koulu näkyi kauas, mutta oli tuulten ulottumattomissa, hyväkuntoisen tien varrella, ja sen ympäristössä oli rii