Siirry pääsisältöön

Oi kuusipuu, oi kuusipuu

Tanssivia pareja pikkujouluissa, taustalla joulukuusi.
Joulukuusi luomassa tunnelmaa Lahden Lepokalusteen pikkujouluissa 1950-luvulla. Kuva: Aake Anttila/Yksityiskokoelma.

Puiden ja vehreiden oksien koristelulla on juhlapäivien yhteydessä ollut vuosisataiset perinteet. Joulukuusen alkuperä juontaa Pohjois-Saksaan, jossa joulukuusia pystytettiin viimeistään 1500-luvulla koristamaan julkisia tiloja kuten kiltarakennuksia. Seuraavalla vuosisadalla tapa laajeni yksityiskoteihin. 1700-luvulla kuninkaalliset ihastuvat saksalaiseen joulukuusiperinteeseen ja joulukuuset levittäytyivät eurooppalaisiin hoveihin. 

Aateliskartanoiden ja pappiloiden kautta joulukuusi rantautui myös Suomeen 1800-luvun alkupuolella, ensimmäisenä Pohjanlahden rannikon ruotsalaisseudulle. Joulukuusiperinteen leviämistä edisti aiempi tapa juhlistaa nimipäivää kuusella, jonka oksille lahjat oli ripustettu. Myös ensimmäiset joulukuuset ovat olleet henkilökohtaisia ja niitä on ollut joka perheen jäsenelle omansa. 

Vielä 1800-luvulla joulukuusia oli lähinnä yläluokan ja porvariston kodeissa. Tavallinen kansa saattoi nähdä joulukuusen joululehtien kuvissa tai vuosisadan puolivälin jälkeen yleistyneissä koulujen kuusijuhlissa. Suuri ihmetyksen aihe oli varmasti vuonna 1894 Tampereen Kauppatorin jättiläiskuusi, joka valaistiin sähkövaloilla. Kotien joulunvietossa kuusi yleistyi vasta 1900-luvun alkupuolella. Pienessä pirtissä kuusi saatettiin kiinnittää tilanpuutteen vuoksi kattohirteen roikkumaan tai sen virkaa saattoi toimittaa pieni kuusen näre. 

Joulukuusta ei alun perin valaistu kynttilöillä ja latvakoristeetkin kuusissa yleistyvät vasta 1910–30-luvulla. Sähkökynttilät paransivat paloturvallisuutta 1950-luvun lopulta alkaen, tätä ennen aidot kynttilät kiinnitettiin oksiin vastapainopitimillä tai nipistinmallisella pitimellä. 1800-luvulla kuusi koristeltiin kynttilöillä ja syötävillä herkuilla kuten omenoilla, karamelleilla ja pipareilla. Näiden lisäksi suosittu koriste oli silkki- tai paperinauha, jossa oli teksti: ”Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa”. Itsenäisyyden ajan alkupuolella Suomen liput ja erilaiset lippunauhat nousivat suosituiksi kuusenkoristeiksi.

Suomalaiseen joulunviettoon on aina liittynyt leimallisesti itsetekeminen ja käsillä tekemisen tapa. Tämä näkyy myös joulukuusenkoristeissa. Suosittuja kuusenkoristeita 1900-luvun alkupuolella olivat erilaiset paperista leikatut tonttu-, enkeli- ja rengasnauhat ja -koristeet sekä värikkäisiin papereihin käärityt karamellit. Oljesta tehtyjen koristeiden suosio on ollut ajatonta. Jo 1800-luvulta lähtien kaupoissa oli tarjolla teollisesti tuotettuja joulukoristeita, alkuvaiheessa koristeet olivat pääsääntöisesti saksalaista tuontitavaraa. Lasisia koristeita ja metallinhohtoista kimallenauhaa, lamettaa, hankittiin porvariskotien kuusiin. Suosittu saksalainen lasinen koriste oli joululintu, jonka kotoinen vastine saatettiin tehdä itse puusta.

Kotimaisista koristevalmistajista tunnetuin on K. A. Weiste, joka aloitti toimintansa 1924. Weisteen varhaisiin tuotteisiin kuuluivat lasiset pallot ja kellot sekä erilaiset hopea ja kultalangasta tehdyt koristeet. Paksusta hopealangasta tehtiin käsin veivattavalla koneella kimaltavia jääpuikkoja; myöhemmin kone sähköistettiin ja jääpuikot olivat tuotannossa vuoteen 1988 asti. Taloudellinen kasvu sotien jälkeen lisäsi teollisten koristeiden kysyntää. Muovin yleistyminen kevensi raskaat lasiset koristeet ja itsetehdyt konvehdit korvautuivat suklaakoristeilla. Tutut muodot pallot, kävyt, kellot ja hedelmät säilyivät myös uusista materiaaleista tehdyissä koristeissa. 

Tutustu Lahden museoiden ja muiden päijäthämäläisten museoiden kokoelmissa oleviin joulukoristeisiin.

ANNA-RIIKKA VADEN, tutkija

Lähteet:
Koivisto, Kaisa; Nyman, Hannele & Saloniemi, Marjo-Riitta 2009. Joulupuu on rakennettu. Suomalaisen joulukuusen tarina. Tammi.
Vilkuna, Kustaa 1983. Vuotuinen ajantieto. Otava.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Andelinin perhe – tarina sukualbumien sivuilta

Lahden museoiden kuvakokoelmiin on tullut sadan toimintavuoden aikana monen lahtelaisen suvun valokuvia, albumeja ja arkistoaineistoa. Kokonaisuuksia käsitellessä herää kysymys, miksi jonkin suvun kuvat ja asiakirjat ovat päätyneet museoon. Miksi niitä ei ole pidetty suvulla? Ensiksi on todettava, että on henkilöitä, jotka ovat tietoisesti halunneet lahjoittaa sukukuvansa museolle. On myös tapauksia, että aineisto on saattanut löytyä kiinteistökaupan jälkeen ullakolta ja uudet omistajat ovat lahjoittaneet tuntemattomien ihmisten kuvat museolle. Joskus suvun aineisto on saattanut jäädä henkilölle, jolla ei ole ollut jälkikasvua tai ylipäätään perijöitä tai testamenttia, jolloin omaisuus on mennyt valtiolle, minkä jälkeen henkilön kotikunta on voinut hakea osuutta perinnöstä itselleen. Tällä tavalla Lahden museoiden kokoelmiin on tullut esimerkiksi Martti Saksalan suvun valokuvia ja arkistoaineistoa. Neljäs vaihtoehto on, että vaikka perheettömällä henkilöllä on sukua, yhteys sukuun on v...

Maakuntamme mäkihyppy ja hyppyrimäet

Paksussa iittiläisessä sammalikossa Salpausselän pohjoisrinteessä heikosti erottuvalla tasanteella on joskus ollut vauhtimäen nokka. Edessä jyrkässä rinteessä avautuu – metsä. Lahden Betonin nokalta maisema näyttää hyvin erilaiselta: avoimelta ja hoidetuilta. Täällä ei näy tuomaritornia eikä katsomoita. Lahden urheilukeskus on nykyään ainoa aktiivinen mäkihyppypaikka Päijät-Hämeessä, mutta 60 vuotta sitten päijäthämäläinen saattoi harrastaa lajia omalla kylällä. Tälle iittiläiselle hyppyrille pääsi sukset olalla vaikka junalla Lahdesta. Sitikkalan seisakkeelta oli lyhyt matka kivuta Siperianmäen hiihtomajalle. Nykyisen Aurinkoladun hiihtäjät eivät välttämättä tiedäkään minkä talvilajin majalla pysähtyvät. Entisen hyppyrin nokkatasanne Iitin Sitikkalassa. Kuva Tiina Rekola 2023, Lahden museot. 1970-luvulla pelkästään Lahdessa oli 12 rakennettua kaupungin huoltamaa hyppyrimäkeä. Niiden lisäksi oli isompia ja pienempiä tösiä, jotka rakennettiin vaatimattomampaan mutta kaiketi yhtä tavoitt...

Päijät-Hämeen kulttuuriympäristöselvitys 2024

Jyrängönkosken ympäristö Heinolassa. Kuva Tiina Rekola, Lahden museot. Päijät-Hämeen maakunnallinen rakennetun kulttuuriympäristön selvitys on nyt päivitetty, aiempi selvitys oli laadittu vuonna 2006 (Wager 2006). Selvityksessä määriteltiin maakunnallisesti arvokkaita rakennettuja kulttuuriympäristöjä 210 kpl ja maisema-alueita 100 kpl. Kokonaisuudessaan kulttuuriympäristöselvitys käsittää rakennetun ympäristön, kulttuurimaiseman, perinnemaiseman ja muinaisjäännökset. Selvityksen laatiminen on iso työ — ajallisesti, topografisesti ja teemallisesti. Mikä selvitys on ja miksi se on tehty? Maakunnallisesti merkityksellisten alueiden lähtökohtana pidetään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä (RKY 2009) . Sanahirviö ei kerro ajattelematta paljoakaan. Mutta mietitäänpä. Merkittävällä tarkoitetaan arvokasta ja merkityksellistä, sellaista, jonka ei haluttaisi katoavan. Merkittävä kohde tai alue voi olla monella tapaa arvokas. Se voi olla hyvinkin tavanomainen mutta...