Siirry pääsisältöön

UUDESSA ASUSSA, VANHASSA KUOSISSA - Vesijärven 150-vuotias rautatieasema juhlii kunnostettuna

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija

Suomen rautatieverkosto on melko nuori. Se alkoi kehittyä vasta kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin kuin ensimmäiset eurooppalaiset radat. Vauhtiin päästyään rataverkko tihentyi kuitenkin huimaan tahtiin, sillä 1800-luvun lopulla Suomeen valmistui uusi rata lähes joka toinen vuosi. Rautatiet valtasivat nopeasti tilaa vesiliikenteeltä. Vuonna 1914 maassamme oli 12 kilometriä rataa 10 000 asukasta kohden, mikä oli enemmän kuin vaikkapa Englannissa ja Saksassa.

Pietarin ja Riihimäen välisen radan, järjestyksessä toisen rataosuutemme 150-vuotisjuhlia vietetään parhaillaan monilla sen varren paikkakunnilla, kuten Lahdessa. Myös toinen tärkeä rautatie, Lahden ja Loviisan välinen rata täyttää tasavuosia. Se rakennettiin 120 vuotta sitten.

Vesijärven asema ennen ensimmäistä laajennusta 1895. Kuva Laden kaupunginmuseon kuva-arkisto.

Radat tarjosivat pienelle paikkakunnalle suuren tulevaisuuden. Lahti alkoi kasvaa, ja 1900-luvun alussa se oli nuori, eteenpäin katsova, vireä teollisuus- ja kauppakaupunki. 

Menestys rakennettiin kuitenkin suurelle murhenäytelmälle. 1860-luvun kylmät kesät verottivat satoa, ja lähes täydellinen tuho tuli syyskuun alussa 1867. Halla vei perunat ja viljat. Meri jäätyi aikaisin, eivätkä viljalaivat päässeet satamiin pelastamaan nälänhätään suistuvaa kansaa. Joulukuussa keisari Aleksanteri II määräsi Pietari–Riihimäki-radan hätäaputyöt käyntiin.

Huhu työmahdollisuuksista sai epätoivoiset ihmiset kerääntymään rautatielinjan varrelle. Kerjäläislaumat koputtelivat oville: eräs hollolalainen kertoo lähes puolen sadan almunanojan vierailusta saman päivän aikana. Väkijoukoissa levisivät kulkutaudit, eritoten pilkkukuume. Hollolan seitsemästätuhannesta asukkaasta kuoli vuonna 1868 runsas tuhat, heistä noin puolet pilkkukuumeeseen. Lisäksi paikkakunnalla menehtyi tuolloin kuutisen sataa vierastyöläistä. Hollolan kunnan hoitoon jäi satoja orpolapsia.  

Rautatietä rakennettiin valtavalla vauhdilla, sillä jo elokuussa 1869 Lahteen saapui ensimmäinen juna. Koko Riihimäen ja Pietarin välinen väylä avattiin liikenteelle keisarin nimipäivänä 11.9.1870. 

Lahti oli nyt tärkeä liikenteen solmukohta. Yhdessä Viipurin ja Turun välisen keskiaikaisperäisen maantien ja Vääksyn vuonna 1871 valmistuneen kanavan avaamien pohjoisten vesiteiden kanssa rautatie alkoi jauhaa Lahdelle elinvoimaa ja vaurautta. 

Rautatie ja sen pistoraiteen päähän Vesijärven rantaan rakennettu rautatieasema ja satama tarjosivat lahtelaisille runsaasti välittömiä ja välillisiä työmahdollisuuksia. 1900-luvun alun tilastot kertovat, että Vesijärven asemalla kävi kesäaikaan keskimäärin 150 tavaravaunua päivässä. Ne kuljettivat pääasiassa puutavaraa, mutta pietarilaisherrasväki himoitsi myös täkäläisiä herkkuja, kuten lahnoja, rapuja ja sorsia, joita kuljetettiin kylmävaunuissa keisarikunnan pääkaupunkiin.   

Vossikka Vesijärven satamassa. Kuva Eino Mäkinen/Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto.

Turistit toivat ansiomahdollisuuksia sataman ajureille, kauppiaille, majataloille ja laivureille. Vesijärven satamasta lähti 1900-luvun alussa joka päivä laivavuoro, ja matkailijoita houkuteltiin mukaan mitä maireimmin sanakääntein. Kauneimmillaan Vesijärven kerrottiin olevan varhaisena kesäaamuna: ”Helminä silloin loistavat Vesijärven kareet, kukkavihkoina kohoavat silloin saaret ja niemet sen sinervästä, läpikuultavasta rinnasta. Rauhaa, toivoa ja elämän halua uhkuu silloin koko Vesijärven luonto.”

Lahden kaupunki juhlistaa 150-vuotiasta sankaria kunnostamalla Vesijärven entisen rautatieaseman, joka on saman ikäinen kuin ratakin. Asema on rakennettu huolellisesti ja hyvistä aineista, kuten Valtionrautateiden käytäntönä oli. Se on kestänyt aikaa.

Vesijärven asema oli alun perin hyvin pieni, ainoastaan odotustilan, toimiston, käymälän ja asunnon käsittävä rakennus, mutta liikenteen kasvaessa sitä laajennettiin, ensimmäisen kerran 1895. Nykyisen hahmonsa se sai vuoden 1917 muutostöissä. Aseman takana sijaitseva asemapäällikön talo ja vahtitupa ovat todennäköisesti samalta ajalta kuin asema. Asukkaiden yhteinen sauna edustaa niin ikään rautateiden vanhaa rakennuskantaa. Jokaiselle suomalaiselle rautatieasemalle itsestään selvästi kuulunut puisto on hävinnyt. 

Asemarakennuksen uusi musta peltikatto valmistuu. Kuva Eetu-Pekka Heiskanen/Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto.

Kunnostuksen lähtökohdaksi otettiin vuosi 1917, aseman viimeinen laajennusvaihe ja tuolloin tehdyt värivalinnat. Konservaattori kartoitti huolellisesti aseman maalaushistorian. Rakennus on ollut nykyistä muhevamman värinen, ja julkisivut yksityiskohtineen päätettiin palauttaa vanhaan hehkuunsa. Katto on ollut mitä ilmeisimmin musta, ja niinpä sekin sai nyt alkuperäisen sävynsä. Rikkoutuneita puuleikkauksia on korjattu alkuperäisiä malleja noudattaen. Aseman ullakolla kunnostajia odotti iloinen yllätys, vanha valaisin. Se kiinnitetään varovaisen ehostuksen jälkeen paikalleen yhdessä vastaavien uusien lamppujen kanssa. 

Mutta entä itse pistoraide, Lahden kaupunkikehityksen käyntiin pumpannut elinsuoni? Se purettiin eräänä pimeänä yönä 1990-luvun alussa yhtä nopsasti kuin oli syntynytkin.

Lähteitä:
Forsius, Arno 1980. Katovuosi 1867 ja sen seuraukset Lahden seudulla. Tutkimuksia XVII/1980. Lahden museo- ja taidelautakunta. Lahti.
Lahden kaupunki. Ripeästi edistyvä liikekeskus. Kauppalehti 16.12.1908.
Nieminen, Kaarlo 1920. Lahden kauppalan historia. Lahti.
Sivén, Albert. Vesijärvi. Maantieteellinen kuvaus. Lukutupa 20.9.1905.
Valanto, Sirkka 1982. Suomen rautatieasemat vuosina 1857–1920. Museovirasto, Rakennushistorian osaston julkaisu n:o 11. Helsinki. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Purkuaalto uhkaa rakennettua ympäristöä – ja ilmastoa

Viime vuosina Suomessa on havahduttu siihen, että erityisesti modernia rakennusperintöä puretaan kiihtyvään tahtiin. Purkamisen kohteeksi voivat joutua jopa 1990-luvulla rakennetut rakennukset ja purkamisvimma tuntuu vallanneen koko Suomen. Helsingissä on esimerkiksi puhututtanut Aktian talon purkaminen Mannerheimintiellä. Miten purkaminen vaikuttaa ilmastoon ja elinympäristöömme?   Lahden vientikerman tehdasrakennus purettiin alkuvuodesta 2022. Kuva: Anssi Malinen/Lahden museot  Modernin rakennusperinnön arvojen tunnistaminen on ollut kulttuuriympäristökentällä viime vuosina keskeinen teema, sillä modernit rakennukset päätyvät yhä useammin museon asiantuntijoiden työpöydälle joko korjaushankkeiden tai – yhä useammin – purkavan uudisrakentamisen yhteydessä. Yli 90 % Suomen rakennuskannasta on rakennettu sotien jälkeisenä aikana. Rakennusperintömme on siis määritelmällisesti hyvin modernia.  1960-luvun rakennukset ovat nyt peruskorjausiässä, mutta kuitenkin moni niist...

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa. Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat. Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta. Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä...

Maauimala mäkimontussa – Lahden oma erikoisuus

Lahden maauimalan tuleva kohtalo on puhututtanut kaupunkilaisia niin lehtien palstoilla kuin uimalan saunan lauteillakin. Alkukesästä uutisoitiin, että maauimala on vuonna 2024 auki mahdollisesti viimeistä kesää. Korjausvelkaa on kertynyt, eikä remontin rahoittamisesta tai tahtotilasta siihen ole tietoa.  Urheilukeskus on nykymuodossaan pitkälti 1970-luvun asussa. Maauimala otettiin mukaan Urheilukeskuksen yleissuunnitelmaan oikeastaan käytännön tarpeesta: Suurmäen mäkimonttu jouduttiin betonoimaan, jotta alueen pohjavedet pystyttiin paremmin suojelemaan. Näin syntyi harvinainen yhdistelmä mäkihyppyä ja uintia. Mäen alusta saatiin valmiiksi vuoden 1972 kisoihin, mutta maauimala avautui yleisölle 1974. Maauimalasta tuli Lahden ensimmäinen ja ainoa 50 metrin allas. 1980-luvun postikorttiin on kaupungintalon ja rautatieaseman lisäksi päätynyt hyppyrimäet ja maauimala. Kuva: Raimo Ketola/Laatukortti, Lahden museoiden kuvakokoelmat.  Maauimalan kohtalo on monisyinen juttu, johon li...