Siirry pääsisältöön

Strassi ja siluetti - ranskalaisia nimiä Historiallisen museon kokoelmista

TUIJA VERTAINEN, amanuenssi

Harrastan etymologista aarteenetsintää. Minun tapauksessani siihen kuuluu kulttuurihistoriallisten museoiden kokoelmien tutkailua tavoitteena löytää esineitä, joiden suomenkielisillä nimityksillä on ranskalainen alkuperä. Tällä kertaa löysin parhaillaan remontissa olevan Lahden historiallisen museon aarrekammiosta strassikoruja ja siluettikuvia – näidenkin esineiden nimet juontavat juurensa tunnettuihin ranskalaisiin henkilöihin.

Olipa kerran kuningas Ludvig XV:nnellä (1710–1774) kultaseppä nimeltä Georges Frédéric Strass (1701–1773). Samaisen kuninkaan alaisuudessa työskenteli Étienne de Silhouette (1709–1767), joka oli raha-asioista vastaava ministeri.

Strass keksi 1700-luvun puolivälissä menetelmän edullisten kristallikorujen valmistamiseksi. Siihen saakka ylellisissä kuninkaan ja varakkaan aateliston koruissa olivat kimallelleet vain jalokivet. Suunnittelijaltaan nimensä saaneet strassikorut säihkyvät muodissa vielä tänäkin päivänä.

Silhouetten nimen tarina on toisenlainen. Aluksi rahaministeri Silhouetten, joka oli myös tuottelias ja maineikas valistusfilosofi, ehdotukset maan talousahdingon ratkaisemiseksi ja uusien verojen perustamiseksi saivat innostuneen vastaanoton. Kun hän alkoi esittää veroa rikkaimpien erikoisoikeuksille ja ylellisyystavaroille – kenties juuri jalokiville – hänen suosionsa aateliston keskuudessa romahti. Tämän jälkeen sanonnalla à la Silhouette, Silhouetten tapaan, tarkoitettiin kaikkea keskeneräistä tai lyhytkestoista, kuten hänen uransa hovin palveluksessa. Silhouetten ministerikausi kesti vain vuoden 1759 maaliskuusta marraskuuhun.

Arndt Johan von Hausenin siluettikuva. Lahden historiallinen museo.
Kuva Tiina Rekola/Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto.

Sanottiin, että Silhouetten ajama verokuuri olisi tuottanut niin kapealinjaisen siluetin, että housuissa ei olisi ollut lainkaan taskuja – koska niihin ei olisi ollut enää varaa laittaa rahaa. À la Silhouette -ilmauksella viitattiin myös tuolloin muodissa olleisiin luonnosmaisiin muotokuvapiirroksiin, joita hänen itsensä tiedettiin harrastavan. Myöhemmin siluetti vakiintui tarkoittamaan leikattuja varjokuvia, yleensä sivukuvaa tai vartalon ääriviivoja. 

Toinen ajoi maan talouden parantamiseksi ylellisyysveroa ja sai osakseen naurua. Toinen loi edelleen suositun, edullisen vaihtoehdon ylellisille timanteille. Muutama vuosikymmen heidän aikansa jälkeen Ranskan vallankumous mullisti niin heidän vaikutuspiirinsä – kuninkaan hovin – kuin satoja vuosia vallalla olleen yhteiskuntajärjestyksen. Heidän nimensä ovat jääneet elämään, vaikka itse henkilöitä ei aina muistetakaan kun puhutaan strassikoruista tai silueteista. 

PS: Emil Cedercreutzin nimikkomuseo Harjavallassa esittelee Cedercreutzin siluettitaidetta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lahden kylän koulu - koulupojista taiteilijoihin

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Lahden kylän ensimmäinen kansakoulu perustettiin vuonna 1871. Koulu oli yksityinen, yksi Lahden kartanon isännän August Fellmanin monista kansansivistyshankkeista. Kaksi vuotta myöhemmin koulu sai oman rakennuksen, ja se kunnallistettiin. Uusi koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien äärelle, pienelle mäennyppylälle, männikön suojaan. Paikka oli ihanteellinen koulurakennukselle: se oli hyväkuntoisen tien äärellä, tuulilta suojassa. Fellman antoi koululle tontin, ja talolliset velvoitettiin pystyttämään se päivätöinään lahjoittamistaan peruskivistä ja hirsistä. Koulupihaan tehtiin myös ulkorakennus opettajien lehmiä varten sekä käymälät, liiterit ja aitta.   Lahden kylässä oli näihin aikoihin vajaat 900 asukasta. He eivät olleet aluksi järin innostuneita uudesta opinahjosta, sillä koulunkäynnin arveltiin olevan haitaksi uskonnonharjoitukselle. Fellman houkutteli vanhempia lähettämään jälkikasvu kouluun lupaamalla puoli tynnyriä rukiita yhdestä, kaksi

Kesäisiä päiviä Jalkarannassa – Ainolan historiaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Herrasväen kesänviettotavat alkoivat muuttua kaupungistumisen myötä. Suomalaisen maalaismaiseman kauneus avautui uudella tavalla. Höyrylaivat kuljettivat väkeä suvisiin maisemiin, ja rautatieverkon laajetessa junakyydilläkin oli mahdollista päästä vilpeiden vesien äärelle. 1800-luvun loppupuolella rannoille alkoi nousta porvariston huviloita, joihin talous palvelijoineen kaikkineen siirrettiin yleensä koko kesän ajaksi. Lahden seudun ensimmäisiä huviloita oli apteekkari Aron Grönmarkin Jalkarantaan rakennuttama Merilä. Arkkitehti Eliel Saarisen suunnittelema rakennus valmistui vuonna 1901. Talon takan piirsi taiteilija Akseli Gallen-Kallela, joskin tieto on epävarma. Eliel Saarisen suunnittelema Merilä vuonna 1904 lähetetyssä postikortissa. Kuva Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto. Suomalaismielinen Grönmark halusi huvilansa suunnittelijaksi suomalaisuuden manifestiksi vuonna 1900 nousseen Pariisin maailmannäyttelypaviljongin arkkitehdin. Mer

Kasvun aika - lahtelaista kouluhistoriaa

RIITTA NISKANEN, rakennustutkija Nykyisen Lahden alueen kouluhistoria alkaa kolmesta 1870-luvulla perustetusta yksityisestä koulusta, Koiskalan kartanon, Lahden kartanon ja Seestan kartanon kouluista. Vuonna 1881 perustettiin vielä Mytäjäisten varikolle ruotsin- ja suomenkielinen koulu rautatieläisten lapsia varten. Kartanoiden ja patruunoiden yksityiset koulut olivat Suomessa yleisiä, mutta se, että mikään alueemme kouluista ei ollut yhteiskunnan hanke, oli tuiki harvinaista. Lahden kartanon isännän August Fellmanin perustama koulu kunnallistettiin ja se sai oman koulutalon vuonna 1873. Koulu rakennettiin Ylisen Viipurintien varrelle, männikköiselle mäennyppylälle. Jo vuoden 1866 kansakouluasetuksista lähtien esivalta oli kaitsenut paitsi opetusta myös koulurakennuksia, niiden sijoitusta ja rakentamistapaa. Fellmanin lahjoittama tontti ja rakennus täyttivät määräykset: koulu näkyi kauas, mutta oli tuulten ulottumattomissa, hyväkuntoisen tien varrella, ja sen ympäristössä oli rii