Siirry pääsisältöön

Strassi ja siluetti - ranskalaisia nimiä Historiallisen museon kokoelmista

TUIJA VERTAINEN, amanuenssi

Harrastan etymologista aarteenetsintää. Minun tapauksessani siihen kuuluu kulttuurihistoriallisten museoiden kokoelmien tutkailua tavoitteena löytää esineitä, joiden suomenkielisillä nimityksillä on ranskalainen alkuperä. Tällä kertaa löysin parhaillaan remontissa olevan Lahden historiallisen museon aarrekammiosta strassikoruja ja siluettikuvia – näidenkin esineiden nimet juontavat juurensa tunnettuihin ranskalaisiin henkilöihin.

Olipa kerran kuningas Ludvig XV:nnellä (1710–1774) kultaseppä nimeltä Georges Frédéric Strass (1701–1773). Samaisen kuninkaan alaisuudessa työskenteli Étienne de Silhouette (1709–1767), joka oli raha-asioista vastaava ministeri.

Strass keksi 1700-luvun puolivälissä menetelmän edullisten kristallikorujen valmistamiseksi. Siihen saakka ylellisissä kuninkaan ja varakkaan aateliston koruissa olivat kimallelleet vain jalokivet. Suunnittelijaltaan nimensä saaneet strassikorut säihkyvät muodissa vielä tänäkin päivänä.

Silhouetten nimen tarina on toisenlainen. Aluksi rahaministeri Silhouetten, joka oli myös tuottelias ja maineikas valistusfilosofi, ehdotukset maan talousahdingon ratkaisemiseksi ja uusien verojen perustamiseksi saivat innostuneen vastaanoton. Kun hän alkoi esittää veroa rikkaimpien erikoisoikeuksille ja ylellisyystavaroille – kenties juuri jalokiville – hänen suosionsa aateliston keskuudessa romahti. Tämän jälkeen sanonnalla à la Silhouette, Silhouetten tapaan, tarkoitettiin kaikkea keskeneräistä tai lyhytkestoista, kuten hänen uransa hovin palveluksessa. Silhouetten ministerikausi kesti vain vuoden 1759 maaliskuusta marraskuuhun.

Arndt Johan von Hausenin siluettikuva. Lahden historiallinen museo.
Kuva Tiina Rekola/Lahden kaupunginmuseon kuva-arkisto.

Sanottiin, että Silhouetten ajama verokuuri olisi tuottanut niin kapealinjaisen siluetin, että housuissa ei olisi ollut lainkaan taskuja – koska niihin ei olisi ollut enää varaa laittaa rahaa. À la Silhouette -ilmauksella viitattiin myös tuolloin muodissa olleisiin luonnosmaisiin muotokuvapiirroksiin, joita hänen itsensä tiedettiin harrastavan. Myöhemmin siluetti vakiintui tarkoittamaan leikattuja varjokuvia, yleensä sivukuvaa tai vartalon ääriviivoja. 

Toinen ajoi maan talouden parantamiseksi ylellisyysveroa ja sai osakseen naurua. Toinen loi edelleen suositun, edullisen vaihtoehdon ylellisille timanteille. Muutama vuosikymmen heidän aikansa jälkeen Ranskan vallankumous mullisti niin heidän vaikutuspiirinsä – kuninkaan hovin – kuin satoja vuosia vallalla olleen yhteiskuntajärjestyksen. Heidän nimensä ovat jääneet elämään, vaikka itse henkilöitä ei aina muistetakaan kun puhutaan strassikoruista tai silueteista. 

PS: Emil Cedercreutzin nimikkomuseo Harjavallassa esittelee Cedercreutzin siluettitaidetta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Purkuaalto uhkaa rakennettua ympäristöä – ja ilmastoa

Viime vuosina Suomessa on havahduttu siihen, että erityisesti modernia rakennusperintöä puretaan kiihtyvään tahtiin. Purkamisen kohteeksi voivat joutua jopa 1990-luvulla rakennetut rakennukset ja purkamisvimma tuntuu vallanneen koko Suomen. Helsingissä on esimerkiksi puhututtanut Aktian talon purkaminen Mannerheimintiellä. Miten purkaminen vaikuttaa ilmastoon ja elinympäristöömme?   Lahden vientikerman tehdasrakennus purettiin alkuvuodesta 2022. Kuva: Anssi Malinen/Lahden museot  Modernin rakennusperinnön arvojen tunnistaminen on ollut kulttuuriympäristökentällä viime vuosina keskeinen teema, sillä modernit rakennukset päätyvät yhä useammin museon asiantuntijoiden työpöydälle joko korjaushankkeiden tai – yhä useammin – purkavan uudisrakentamisen yhteydessä. Yli 90 % Suomen rakennuskannasta on rakennettu sotien jälkeisenä aikana. Rakennusperintömme on siis määritelmällisesti hyvin modernia.  1960-luvun rakennukset ovat nyt peruskorjausiässä, mutta kuitenkin moni niist...

Mukana museossa – Birgitta Stjernvall-Järvi Lahden museoiden muistoissa

Birgitta Stjernvall-Järvi kuoli 80-vuotiaana 10.6.2024. Hän oli syntynyt 1.4.1944 Sysmän Virtaan Vanhankartanon tyttärenä. Birgitta Stjernvall kirjoitti ylioppilaaksi Salpausselän yhteiskoulun ensimmäisen ylioppilasvuosikerran mukana vuonna 1964 ja valmistui kaksi vuotta myöhemmin kansakoulunopettaksi Helsingin opettajakorkeakoulusta. Birgitta Stjernvall-Järvi oli monin tavoin mukana museossa. Birgitta Sjernvall-Järvi 1960-luvun alussa. Lahden museoiden kuvakokoelmat. Opiskellessaan Birgitta sai tilaisuuden mukavaan sivutoimeen. Hänestä tuli televisiokuuluttaja, yksi alan pioneereista. Taikalaatikon kaunottaret olivat vielä 1960-luvulla suuri ihailun kohde. Tv-illan päätteeksi kuuluttajan lausuma ”Hyvää yötä” kuulosti henkilökohtaiselta ja turvalliselta. Television varhaisvuosista saakka lastenohjelmat olivat merkittävä osa ohjelmistoa, kuten voimme Radio- ja tv-museon perusnäyttelyssä oppia. Oli tietenkin tärkeää naulita kansa vastaanotinten ääreen ja totuttaa katsojat pienestä...

Maauimala mäkimontussa – Lahden oma erikoisuus

Lahden maauimalan tuleva kohtalo on puhututtanut kaupunkilaisia niin lehtien palstoilla kuin uimalan saunan lauteillakin. Alkukesästä uutisoitiin, että maauimala on vuonna 2024 auki mahdollisesti viimeistä kesää. Korjausvelkaa on kertynyt, eikä remontin rahoittamisesta tai tahtotilasta siihen ole tietoa.  Urheilukeskus on nykymuodossaan pitkälti 1970-luvun asussa. Maauimala otettiin mukaan Urheilukeskuksen yleissuunnitelmaan oikeastaan käytännön tarpeesta: Suurmäen mäkimonttu jouduttiin betonoimaan, jotta alueen pohjavedet pystyttiin paremmin suojelemaan. Näin syntyi harvinainen yhdistelmä mäkihyppyä ja uintia. Mäen alusta saatiin valmiiksi vuoden 1972 kisoihin, mutta maauimala avautui yleisölle 1974. Maauimalasta tuli Lahden ensimmäinen ja ainoa 50 metrin allas. 1980-luvun postikorttiin on kaupungintalon ja rautatieaseman lisäksi päätynyt hyppyrimäet ja maauimala. Kuva: Raimo Ketola/Laatukortti, Lahden museoiden kuvakokoelmat.  Maauimalan kohtalo on monisyinen juttu, johon li...